BLOGS

“Spēlmaņu nakts” dienas, 2025./26. Piezīmes.

*

40. “LĪBIEŠU DZĪVE”. Autori – Jānis Balodis, Elizabete Šiklova un izrādes ansamblis.

Izrāde pieteikta kā performatīvs albums, kas apvieno vēsturiskos materiālus, mūsdienu pieredzi un lībiešu kultūru. Gerda Rieksta, Linda Millere, Edžus Kalniņš, Alise Kalniņa rada ainas par lībiešiem. Jau pats fakts ir aizkustinošs – mums līdzās ir pavisam neliela ļaužu kopa, kas ar savu valodu, dziņu pastāvēt un praktisku darbošanos uztur spēkā Tautu. Šķiet – kuriem gan vēl, ja ne latviešiem vajadzētu saprast un atbalstīt šo tiekšanos BŪT!

16.11.25.

*

39. Pēc A.Jundzes grāmatas motīviem “ŠUŠNIRKS UN SPOKU MUIŽA”. M.Čehova teātris. Rež. Henrijs Arājs.

Nedaudz spocīgs detektīvs jaunāka vecuma izmeklētājiem. Kas priecēja. Pirmkārt, latviešu rakstnieka A.Jundzes darba parādīšanās M.Čehova teātrī (šķiet, ka turklāt L.Ovčiņņikovas tulkojums bija itin radoši veidots). Otrkārt, jaunā režisora H.Arāja iesaiste. Viņu skatītāji jau iepazina kā NT izrādes “Zelta templis” veidotāju (vēl arī citur). “Šušnirkā” lieti noder režisora formas izjūta un vēlme sakopot pietiekami daudz aizraujošu darbības detaļu, lai bērnu auditorija dzīvi sekotu stāstam. Treškārt, aktieri M.Širjajevs, Ņ.Osipovs, V.Grosmans un J.Čerkess darbojās visai dedzīgi, meklējot atbilstošas reakcijas uz katru jaunu situāciju. Scenogrāfija (L.Zepa) un video (E.Vētriņš) palīdzēja uzveduma kopīgās idejas virzībai. Arī ievada un noslēguma dziesmiņa bija vietā (T.Auniņš).

16.11.25.

*

38. “KONCERTS (JEB BRIESMAS IKVIENAM). KAKTUSI.” LNOB

Baleta viencēlieni. “Koncerts” ir komiska parodija par klasiskās mūzikas klausītājiem. “Kaktusi” – laikmetīgs balets, kas veltīts mākslas kritiķu interpretācijām. Kaut kas tik amizants koncentrētā veidā baletā man līdz šim bija pietrūcis. Un kopumā – tādu kategoriju ienākšana dejā, kā amizantais, komiskais, jokpilnais taču ir tik svētīga un skatītājus veldzējoša! Protams, nevar jau teikt, ka nepazib pa jautram, asprātīgam mirklim arī citos baletos, piemēram, “Džungļu grāmatā” vai “Veltīgajā uzmanībā”… Ja radīsies vēl kas jauns, labprāt būšu skatītāju rindās.

14.11.25.

*

37. “VISS BUMBĀS”. Kvadrifrons. Radošas komandas kopdarbs.

Jā, komēdija teātrī jau nav vienīgais izklaides žanrs. Ir taču arī citi, mazāk izmantoti. Līdz ar to jaunais “Kvadrifrona” laimestu šovs / izrāde ieņem īpašu, savrupu vietu šīs sezonas teātru kopainā. Uzveduma veidotāji ir parūpējušies par daudz ko. Pirmkārt, neviens nav zaudētājs, jo atmiņu drumslas, lielāki un mazāki laimesti, “sapņu piepildīšana” rada pacilātu noskaņu un vēlmi iet līdzi šiem jaunajiem cilvēkiem, kas uzbur ainiņas, ko var “vinnēt”. Protams, no aktieriem tas prasa zibenīgu pielāgošanos tam, kas pēkšņi ir jāspēlē, un improvizēšanas talantu. Tā visa ir gana Antai Aizupei, Ancei Strazdai, Reinim Boteram un Jānim Kronim. Garantēti labi pavadīts laiks. (Es vinnēju zelta diplomu, beidzot 1. klasi, kā arī bezmaksas kokteili. Vai tas ir maz?!)

13.11.25.

*

36.  A.Kristi, K.Ludvigs “SLEPKAVĪBA AUSTRUMU EKSPRESĪ”. M.Čehova teātris. Režisore LAURA.

Izrāde – detektīvs.

08.11.25.


*

35. “TELMA UN LUĪZE”. Valmieras teātris. Rež. Juris Rijnieks.

Diez vai, ieplānojot šo darbu, teātris paredzēja, ka tā parādīšanās ietrāpīsies pašā karstākajā Stambulas konvencijas radīto konfliktu degpunktā Latvijā.

Labs ekskurss feminisma vēsmu vēsturē ASV 20. gs. otrajā pusē. Par divu dāmu alkām izlauzties no ierastajām sievietes lomām tā laika sabiedrībā, kas beidzas visnotaļ dramatiski. Par ko pārdomas? Par to, ka personība un harisma nosaka ne vien drosmīgus feminisma soļus, bet arī aktrišu izvēli lomām. Ieva Puķe un Elīna Vāne neapšaubāmi ir tās aktrises, kurām šāds darbs ir pa spēkam. Iederīgi – stilizētā, drusku komiskā manierē, bet visnotaļ izturētā stila ir veidoti vīriešu tēli. Te priekšplānā izvirzās Tomass Ralfs Ābolkalns, Krišjānis Strods, Eduards Johansons un Ģirts Rāviņš. Prieks, ka režisora Jura Rijnieka talantu šobrīd novērtējis ne vien Jaunais Rīgas teātris, bet arī Valmieras teātris.

02.11.25.

*

34. Rūdolfs Blaumanis “ĻAUNAIS GARS”. Valmieras teātris. Rež. Inese Mičule.

Klasiskajam darbam par naudas varas blaknēm žanra apzīmējumā lasām “tautas luga”. Un – jā – temats ir gan vispārcilvēcisks, gan pārlaicīgs. Darbība pārnesta mūsdienās, kur Cīruļu saime noņemas ar savu vistu/olu biznesu, līdz saimnieks šķietami laimē miljonus, kas sagriež kājām gaisā visas cilvēku attiecības. Interesants kompozīcijas satvars, kur monotonais olu krāmēšanas darbs pāraug par gaisīgo balonu tiekšanos augšup – kas arī atgādina olu apaļumu, tomēr šūpojas jau starp zemi un debesīm. Un pat Mantrauša naudas krājumus ieraugām kā zelta olu – apaļu pārticības simbolu. Brīžiem pretestību rada tas, ka notikumi tomēr stipri vien grozās ap pārlieku biklumu attiecību noskaidrošanā, ko ir grūti transformēt no 19. gs. redzējuma uz mūsdienām. Vēl paliek prātā aspekts, kas nav pašas izrādes uzmanības centrā, tomēr ir pārdomu vērts – un tas ir mūsdienīgs motīvs – proti, tautā “iedētā” izjūta par to, ka nauda un bagātība – tas ir slikti. Un te jau sāk veidoties interesanta, neviennozīmīga korelācija starp uzvedumu un apzīmējumu “tautas luga”.  Ir, par ko padomāt.

02.11.25.

*

33. Žordī Golserāns “UZ VISU BANKU!”. SIA Impresario. Rež. Intars Rešetins.

Divu aktieru saspēle – I.Rešetins un N.Laizāns. Kāda potenciāla kredītņēmēja iegriešanās bankā sagriež kājām gaisā visu bankas direktora dzīvi, un šīm peripetijām izseko veikli uzrakstītā komēdija. Protams, tās galvenais nolūks ir nodibināt labu kontaktu ar skatītāju un ļaut tam izsmieties. Tas arī izdodas. Intars Rešetins – Pētersons kā aktieris ir ļoti labā formā. Varētu pat teikt, ka profesionālajos teātros viņa klātesamība lieti noderētu. Viņa režijas darbs šajā izrādē vairāk skar teksta rūpīgu izstrādi, mazāk – telpas apguvi (acīmredzot rēķinoties ar nepieciešamību doties no vienas skatuves uz citu). N.Laizāns ir labs spēles partneris. Skatītājiem šis būs jautri pavadīts vakars.

01.11.25.

*

32. Juha Jokela “DOCENTES”. JRT. Rež. Linda Zaharova.

Smaga izrāde. Visi starpbrīdī sastaptie cilvēki teica: es šādā vidē eksistēju. Jā, tas ir par akadēmisko vidi, kurā arī man aizrit zināms laiks no darba dzīves. Labā atmiņā ir palikusi šī paša somu autora luga “Finlandizācija” NT V.Sīļa režijā, kas bija kā naglai uz galvas.

Kas “Docentēs” priecē? Vispirms jau kostīmu mākslinieces Janas Čivželes personāžu ietērps, kas neļauj sajaukt šos tēlus ar aktieru iepriekš radītajiem.

Aktrisei G.Zariņai kritis tas grūtais uzdevums lomā iedzīvināt samērā komplicēto tekstu un domu gaitu. Varbūt esmu subjektīvs, bet lugas sarežģītība, iespējams, tomēr prasītos pēc īsināšanas un rediģēšanas, lai izrādes mērķi tiktu sasniegti iedarbīgāk. S.Kļaviņa apliecina zināmu renesansi savās pēdējās lomās. Arī valšķīgajā Rektores tēlā. Pēc ilgāka laika uz skatuves redzama S.Tīkmane, kuras tēls izcelts ar efektīgiem triepieniem. I.Krasts lomā korekts, simpātisks. Vai izrāde rada līdzpārdzīvojumu? Beigu daļā – jā. Vai tajā skarto problēmu loks dramatiski tiek mērķtiecīgi izrisināts? Daļēji.

31.10.25.

*

31.  T.Vinterbergs, K.Fligārs “VĒL PA VIENAM”. DT. Rež. Gatis Šmits.

Kas priecē. Samērā konsekventā DT vēlme izvēlēties dramaturģijā atzinību guvušus autorus. T.Vinterberga vārds komentārus neprasa. Vērtīgi, ka uz skatuves atkal redzam Lauri Dzelzīti. Kopumā aktieri spēlē jūtīgi un decenti, tas sakāms arī par G.Grāveli, D.Gaideli, G.Andžānu. Jauki, ka skolēnu lomās ir skolēni – tas skolas atmosfēru padara gan ticamu, gan reizē gudri stilizētu (horeogrāfe A.Abalihina). Tomēr izrāde kopumā nav līdz galam konsekventa. Dreifējot starp smiekliem par dzeršanu un drusku didaktisku bakstīšanu ar pirkstu par alkoholisma traģiku, vēstījums paliek kaut kur pusceļā un liek justies drusku neomulīgi, neveikli par konsekvencēm – ļengano līdzbiedru reakciju uz kolēģa bojāeju. Vai “tāda ir dzīve” ir viss, kas mums jāpaņem līdzi pēc uzveduma?

30.10.25.  

*

30. “SĒRI KRĀCA ŪDENS VIĻŅI”. Kvadrifrons. Rež. un horeog. Rūdolfs Gediņš.

Reklāmas materiālos doma ir izklāstīta – cīnīšanās, kura cilvēces gaitā nebeidzas – uzvaras, zaudējumi, un atkal no gala. To arī ieraugām. Tas atgādina kaut ko no amerikāņu cīkstoņu iestudētajiem, efektīgajiem šoviem skatītāju šausmināšanai. Kaut kas no sexfetiša filmām nošķirā “wrestling”. Facebook Zane Matesoviča raksta šādi: “Man pilnīgi jauna pieredze, pirmo reizi bija sajūta, ka elpa aizraujas jau pirmajā minūtē un neatgriežas, līdz abi virtuozie cīņas un aktiermākslas meistari Rūdolfs Gediņš un Āris Matesovičs iznāk paklanīties”. Lūk, ar šo tekstu, kuru raksta, ja nemaldos, izrādes dalībnieka Ā.Matesoviča mamma, kura bijusi zālē un  bijusi spiesta noskatīties, kā stundu uz skatuves sit viņas dēlu un (pēc visiem teātra noteikumiem) nespēt tur neko grozīt un iejaukties… lūk, šajā “Kvadrifrona” un “Facebook” saspēlē sākas dramaturģija…

27.10.25.

*

29. Joahims Meierhofs “KRITIENS AUGŠUP” JRT. Rež. Alvis Hermanis.

Labi aktieri interesanti stāsta amizantus stāstus sulīgā Gundara Āboliņa tulkojumā. Uz ekrāna parādās daudzu sieviešu portreti, kas ir ļoti sakoptas, saposušās, brīžiem – fifīgā fotogrāfa Mārtiņa Grauda redzējumā. Tie ir runājoši mākslas darbi, veidoti ar dziļu cieņu pret sievieti, tie brīžiem uzrunā vairāk nekā tas, ko dzirdam. Izrāde ilgst vairāk nekā 4 stundas. Garlaicīgi nav. Aktieri ir azartiski, izdomas bagāti. Tomēr rodas pārdomas par to, kā mainījusies dramatisma izpratne teātros. Gaidas pēc kaut kā kompozicionāli grodāka paliek.

25.10.25.

*

28. Antuāns de Sent-Ekziperī, Juris Kulakovs “MAZAIS PRINCIS”. Projekts. Rež. Laila Kirmuška.

Jauka izrāde. Lai gan zālē bija samērā jauni bērni, viņi bija ļoti uzmanīga auditorija. Es ticu, ka šis uzvedums viņiem ir svētīgs pirmais izpratnes dīgsts par to, kas ir slavenais “Mazais princis” un ko tas nozīmē pasaules kultūras kontekstā. Tāpat – Jura Kulakova brīnumainā mūzika ir baudīšanas vērta. Veiksmīgs ir galvenās lomas tēlotājs Mariss Ķirsis. Milzīgs prieks uz skatuves bija redzēt Ievu Akurāteri (Čūska) un Nauri Puntuli (Laternu iededzinātāju), tāpat – Ģirtu Krūmiņu, Jāni Kirmušku, Edgaru Liporu, Sandiju Misiku, Laimu Miltiņu-Rodi… Producents – Juris Millers. Vienā vārdā sakot – bija gandarījums to piedzīvot. (Es, protams, esmu subjektīvs, jo izrādē skan mani dziesmu teksti.)

24.10.25.

*

27. Līva Blūma “CANTUS FIRMUS”. ĢIT. Rež. Barbara Lehtna, Linda Krūmiņa.

Laikmetīga kameropera. Vokālistes L.Paegle, G.R.Adlere, S.Yamasaki un instrumentāliste E.Apine izjusti un niansēti izdzied nelielas dāmu kopas ieskatus par pasaules pastāvēšanas vai iznīcības iespējām. Skaņu pasaule tiek apdzīvota meistarīgi, bet – kā jau operās – stāstam ir pakārtota loma. Eksperimentāls uzvedums ar savu daļu ironijas par to, ka daudz runājam (šajā gadījumā – dziedam), bet nekāda darbība īsti nekust no vietas.

22.10.25.

*

26. Ferdinands fon Šīrahs “VIŅŠ TEICA, VIŅA TEICA”. DT. Rež. Dmitrijs Petrenko.

Teātris jau reklāmas procesā pasaka potenciālajam skatītājam, ka būs divas taisnības un režisors nenostājas nevienā no abām pusēm. To arī ieraugām, noskatoties izrādi, – izrāde ir tiesas process ar atvērtu finālu. Jā, tam var sekot līdzi racionāli. Un faktu ekvilibristika uzmanību notur. Bet nevilšus rodas jautājums – kurš gan to nezina, ka pretējas puses notikumus redz un pasniedz atšķirīgi. Kurš gan par labprātīgām/nelabprātīgām attiecībām un to problemātiku jau nebūtu gana daudz lasījis pēdējos gados? Kurš par ko ir jāpārliecina, ja pati pārliecināšana nav izrādes uzdevums? Vai nav gana redzētas filmas un seriāli ar līdzīgu tematiku? Tad – kāda ir teātra artava?

17.10.25.

*

25. Jana Egle “EGLES STĀSTI”. NT. Rež. Ināra Slucka.

Veidot dramatizējumu, pārradīt prozas tēlus dramaturģijas valodā, ir āķīgs uzdevums. I.Slucka piedāvā tādu izrādi, kurā veidojas dialogs starp redzamo un dzirdamo. Tas ir produktīvāks ceļš, nekā ilustrēt notiekošo (respektīvi, ko dzirdam, to redzam). No sešiem stāstiem visvairāk uzrunāja pirmais. Iespējams, tāpēc, ka tas pieteica svarīgāko – vēlmi skrupulozi iedziļināties. Proti, neļaut cilvēku likteņus apklāt ar putekļiem, bet paslaucīt prom baltās, vieglās sniega pūkas un ieraudzīt zem tām esošo. Tajā brīdī nācās domāt par aktieru paaudžu nomaiņu un priecāties, ka uz skatuves ir redzama viena no vecākās paaudzes spožākajām vēl spēlējošajām personībām – L.Kugrēna. Viņas lakoniskā, skopā esība bija kā aktiermākslas paraugstunda. Ļoti labā formā ir D.Kažociņa un I.Kļavinskis. Šarmanti – J.Ļisova un J.Hiršs. Nācās domāt par to, kad ciešanas pārtop par darbību un kad –  tomēr paliek par stāvokli. Izrādes veidošanā ļoti labi palīgi režisorei ir bijuši scenogrāfe un kostīmu māksliniece M.Ulmane, video mākslinieks K.Aniņš un mūzikas noformējuma autors E.Mākens.

16.10.25.

*

24. Donalds Čērčils “TRAKI LABA DIENA”. Projekts. Rež. Dž.Dž.Džilindžers.

Komēdija trim aktieriem. Dzīvoklī necerēti sastopas tā īpašniece, remontu veicējs, kā arī uzrodas dzīvokļa īpašnieces mīļākā sieva, kas draud atklāt par vieglprātes dēku tās vīram, kuram tūdaļ jāierodas. Veikli uzrakstīta situācija komēdija, ko uz saviem pleciem galvenokārt iznes Linda Kalniņa un Rihards Lepers. Var just, ka viņu nesenais darbs komēdijā “Glābjas, kas var!” ir bijis labs rūdījums arī šai komēdijai. Marikai Šmukstei tikusi apjomā mazāka loma. Tā kā biju balkonā, varēju novērtēt, cik liela loma bija aktieru ķermeņa valodai, tā bija izteiksmīga un dikti līdzdalīga tēla izveidē. Nu, skatītājiem jau gribas just pacilātību, jautrību un lai pucēšanās labākajās štātēs nav bijusi veltīga! Šī izrāde derēs tieši šai skatītāju nošķirai.

15.10.25.

*


23. Nellija Spūle, Aleksandrs Barons, Tomass Ralfs Ābolkalns “VIENTUĻĀKĀ AITA PASAULĒ”. Liepājas teātris. Rež. Nellija Spūle.

Izrāde tiek pieteikta kā sociāla komēdija un LKA režijas studiju diplomdarbs. Par aitu, kas tiek izglābta no iesprostotas vienatnes jūras krastā un nonāk sociālu procesu iesprostotā vienatnē pasaules biznesa un PR krustpunktā. Fifīga aita (K.Gods) un impozanti cilvēces pārstāvji, kas ar aitu nonāk saskarē (A.Dreimane un H.Puriņš). Acis brīžiem pat nepaspēj aprast ar visām zibenīgajām tēlu maiņām divu azartisko aktieru izpildījumā. Tas panākts gan ar izskata maiņu, gan valodas lietojumu. Daudz asprātīga. Šur tur humors maķentiņ ir pārsālīts un noslīd zem gaumīgu joku līmeņa. Kas paliek pēc izrādes? Jautra noskaņa, kas mijas ar tikpat lielu sociālās izolētības izjūtu kā aitai. Tā ka tā aita ne tuvu nav vienīgā vientuļākā radība uz pasaules! Un likt šo solidaritāti izjust, iespējams, arī bija viens no izrādes sasniedzamajiem uzdevumiem.

04.10.25.

*

22. Kristīne Brīniņa “PASAULĒ LIELĀKAIS SPĒKS”. Liepājas teātris. Rež. Kristīne Brīniņa.

Par dakteriem – klauniem. Atraktīva, izglītojoša izrāde. Visai ģimenei. Negaidīta un emocionāla ir izrādes kulminācija, un tieši tā, manuprāt, apvērš stāstu no uzzināšanas par pieredzēšanu. Un brīnumainā kārtā skumjas un sēras var pārtapt tādā plašākā, daudzkrāsainākā dzīves pilnvērtības izjūtā, kas ar savu esību ir pārāka par vienu vai otru emociju. Izrādes veidotājiem to ir izdevies panākt gandrīz neticami trausli un iedarbīgi. Jebkuram cilvēkam (un vienmēr) ir problēmas. Bet uz “Daktera – klauna” darbu (hobiju? misiju?) var palūkoties arī kā uz noteiktu skatapunktu, kas jebkuram var mainīt – jā, ne jau pašu dzīvi, bet spēju pieņemt, ieraudzīt, novērtēt…

Aktieri: P.Čerņenoka, K.Ērglis, K.Kārkliņš, E,Ozoliņš, E,Pjata-Gertnere, K.Tatarinova, S.Pēcis.

Horeogrāfe, režisore, dramatizējuma autore – K.Brīniņa; māksliniece – L.Zepa, dziesmas – J.Nīmanis, skatuves skaņas dizains – M.Šenteļevs, gaismas – N.Cipruss.

04.10.25.

*

21. Francs Lehārs “DŽUDITA”. Operetes teātris. Rež. Gernots Kranners (Austrija).

Uz VEF, kur šovakar mīlas un kaisles līkloči! Sen nebija redzēta operete. Un, pirmkārt, atmiņā atausa senais nams Brīvības ielā, kur bija gan “Zaļā pļavā”, gan “Nāc pie puikām!”… Un slavenie: Bajāre, Šteinberga, Spanovska, Kepe, Zveja… Laiks ir pagājis, un šobrīd vairāk cieņā turam mūziklus. Jaunajā un pirmoreiz Latvijā iestudētajā operetē “Džudita” – spēcīgas balsis (A.Jankovska, D.Skutelis), pievilcīgs tēlojums (J.Strikaite, E.Kivlenieks, H.Kozlovskis). Un slavenā Džuditas ārija “Manas lūpas skurbina kā vīns”.

03.10.25.

*

20. Kitija Krauzere “SKRĪBU SKRĀBU TVĪT PLUNKŠ”. Leļļu teātris. Rež. Vija Blūzma.

Jauka, visos komponentos saskaņota izrāde bērniem no 2 gadu vecuma. Un ir aizraujoši, notikumu attīstībā ir pārsteigumi! Uzvedums par vardulēnu ģimenes ikdienas bailēm un priekiem. Kā mazais Žeroms cenšas uzzināt, kas tad rada skaņas “skrību skrābu tvīt plunkš”. Vārdu maz, bet katrs ir savā vietā. Jauki, ka līdzās vardulēniem, dunduram, stārķim un mušai zālē ielido arī pa īstai mušai! Un pat īsti burbuļi uzrodas.

Tas viss, pateicoties aktieriem A.Klišānei, L.Sūnai un A.Nātrem, kā arī izrādes veidotāju komandai: Rež. V.Blūzmai, scen. K.Kramiņam, leļļu un kost. māksl. L.Liepiņai, komp. M.Žilinskim, gaismu māksl. A.Kronbergai un dram. A.Muižniecei.

02.10.25.

*

19. Jānis Joņevs “KO VAR CILVĒKS”. NT. Rež. Roberts Dauburs.

Rakstīts: krimināldrāma, kas balstīta uz reālas krimināllietas pamatiem. Taču te nav gluži krimināldrāmas intrigas, bet divu cilvēku – noziedznieka un izmeklētājas – attiecību izpēte. Mēģinājums pasvītrot abu cilvēciskumu. Proti, izmeklētāja redz cilvēkā cilvēku (par to mani nav jāpārliecina, ticu uz vārda), savukārt, noziedzniekā ir arī pozitīvais kodols, kas būtu varējis noteikt viņa likteni (arī ticu, bet kā īpašu jaunatklājumu nesaskatu). Vēstījuma veids ir vairāk atstāstošs, nekā darbībā balstīts. Līdz ar to izrādi uztvēru vairāk racionāli, nekā līdzpārdzīvojot. Aktieriem laba dikcija (Sanita Paula, Mārcis Maņjakovs, Elza Rūta Jordāne). Prieks, ka Nacionālais teātris tik dāsni atvēl savu skatuvi jaunajiem režisoriem (šajā gadījumā – R.Dauburam), jo kādam no Latvijas teātriem ir jāuzņemas tā lolojošā misija – audzināt un kopt, nevis pieprasīt tikai labāko un tikai gatavu, un tikai uzreiz, slaidi nospļaujoties uz mākslinieku veidošanās ceļu.

26.09.25.

*

18. Linda Rudene “PLĒSOŅAS”. DDT. Rež. Paula Pļavniece.

Uzvedums tiek pieteikts kā kustību izrāde par kvadroberu subkultūru. Tātad – cilvēkiem, kas pieņem dzīvnieku eksistences paveidus. Struktūra, uzbūve vedina domāt par videospēļu stilistiku. Iespējams, ka jaunajiem deju māksliniekiem (V.Garšantovs, R.Gailīte, E.Krūmiņš) tas ir bijis labs fantāzijas treniņš, aktierim R.Sprukulim – iemesls padelverēties. Monitoros parādās dažādi saukļi/citāti, kas vērsti pret vienu otru politikas nostādni. Paturu prātā, ka mākslas būtība ir nostāties opozīcijā… daudz kam (noteicošiem viedokļiem, pieņēmumiem, normām, pareizībai u.t.t.)… Uzvedumā šāda tiecība ir, taču konsekvences pamaz, – prevalē tomēr remdenība, nenoteiktība, neskaidrība…

25.09.25.

*

17. Dario Fo, Franka Rame “ANARHISTA NEJAUŠĀ NĀVE”. DT. Rež. Matīss Kaža.

Ir atklāta DT Jaunā zāle. Prieks. Tiešām. Te nu aizturētais aktieriskais potenciāls varēs parādīties aizgūtnēm un aumaļām! Cerams.

Izrāde “Anarhists” nemitīgi dreifē starp komēdiju, farsu, klaunādi, absurda lugu, pamfletu… Pie tam lielākoties tā piesaista uzmanību un rada atsaucīgu publikas reakciju. Prieks par aktieriem. Piemēram, par Tomu Veličko (Maniaks), kurš jau stabili ir izcils tuvāka plāna uzvedumos. Viņa reakcijas, pārejas, izdoma pārliecina, brīžiem – žilbina. Par Milēnu Miškēviču (Kārtībniece). Ja līdz šim biju pamanījis viņu varoņlomās, tad tagad nopriecājos, ka – ē – iespējams, tieši komiskais žanrs viņai ģeld kā uzliets. Par Lauri Subatnieku, kurš komikā spēja būt gana organisks…

Otrajā cēlienā radošā izdoma sāka buksēt vai varbūt – tā ir iespēlēšanās vaina. Laiks rādīs.  

21.09.25.

*

16. Rainis “INDULIS UN ĀRIJA”. NT. Rež. Indra Roga.

Brīnišķīga dekorācija (M.Vilkārsis) – tādas kā šūnakmens sienas, kapuplāksnes, kolonnas, brīžiem tas viss pārvēršas stilizētos koku stumbros, iekrāsojas ugunīgos lavas iežos, līdz pāri tam visam veļas bangojošs ūdens…

Prieks redzēt, ka aktieris Kārlis Reijers ir nobriedis lietaskoks (Indulis). Burvīgi, ka aktrise Laura Siliņa ir ne vien ļoti daiļa, bet nu jau arī droša māksliniece (Ārija). Emocionāli aizkustina Uģa (Matīss Kučinskis) jūtas pret Induli…

Laikam nozīmīgākie šīs lugas spēkavārdi joprojām ir tie pāris minūtes no K.Reijera mutes skanošie: “Mēs maza cilts, mēs būsim lieli tik, cik mūsu griba!”

Izrādē piedalās skatītāju ložās izvietotais Valsts Akadēmiskais koris “Latvija”, kas dzied Ērika Ešenvalda komponētu mūziku.   

20.09.25.

*

15. Anka Herbuta “ORĀKULS”. DT. Rež. Lukašs Tvarkovskis.

   Spēcīgi! Lai gan programmiņā un PR deklarētie mērķi, iespējams, vairāk ir bijuši aktualizēt dažādu augsti attīstītu tehnoloģiju izgudrotāju dzīves faktus un darba sekas, man izrāde šķiet vērtīga ar savu trauslo pieeju eksistences un gudrības formu savijumam. Ieskatīties sīkās elementārdaļiņās, kas ne tikai veido mašīnas un ieročus, bet arī cilvēku attiecības. Viss vienlaikus. Tāpēc man būtu pieticis ar divas stundas garo pirmo cēlienu, kurš aizrauj (ne ar sižetu, bet smalki iztamborētajām tēlu saskarsmes formām konkrētajos apstākļos).

   Video izmantojumu izrādēs jau esam piedzīvojuši iepriekš, bet “Orākulā” dažādie līmeņi eksistē tik daudzos veidos, ka aizraujas elpa (izrāde – video; tiešraide – ieraksts; vienlaikus ritošas paralēlas ainas, dažādi vēsturiski laiki; galu galā, dažādu zemju aktieri vienā ansamblī…). Rosina, raisa iztēli, savij dažāda rakstura pieredzes.

   Izrādi vairāk uztvēru ar jutekļiem, emocijām, izjūtām un ķermeni nekā ar prātu. (Jo, sižetu tverot racionāli, daudz kas paliek gaisā karājoties un nemērķtiecīgs.) Tāpēc otrais cēliens, neskatoties uz paspilgtinājumu (iekrāsots attēls, dinamiska mūzika, izkāpināta okultisma seansa aina) vairs nedod jaunu, izsekošanas vērtu emocionālo informāciju – uzvedums pārvēršas lielā dārdēšanā, kas atgrūž un no kura instinktīvi gribas atslēgties.

   Tomēr, visticamāk, šīs izrādes veidotāji parādīsies nākamās “Spēlmaņu nakts” nominantu sarakstā. Un pelnīti. Man visvairāk gribas izcelt video, dekorāciju, gaismas, mūziku, režiju un četrus aktierus: I.Ķuzuli-Skrastiņu, M.Meieru, M.Viļčuku un K.K.Košinu.

   Pat tādā situācijā, kurā eksistējam (attīstīta, plaša, pārsātināta audiovizuālā vide), “Orākuls” ir vairāk nekā iespaidīgs.

19.09.25.

14. Rasa Bugavičute – Pēce “AMERIKAS LATVIEŠI”. Liepājas teātris.

Man patīk dramaturģe R. Bugavičute – Pēce. Bieži vien, redzot viņas lugu iestudējumus, sildos pie viņas emocionalitātes, priecājos par viņas spēju satvert lietas aiz būtības, tikt līdz serdei, līdz saknēm. Arī “Amerikas latvieši” no skatījuma uz Amerikas latviešu nometni izaug līdz plašākam jautājumam – vai netuvojas tā robeža, kad mēs visi pamazām kļūsim par “ārzemju latviešiem” – ja ne fiziski, tad metaforiski. Aizkustinoša ir izrādes beigu daļa, kurā latvieši uzģērbj tautas tērpus un ar saviem neizteiktajiem vēlējumiem dodas pie kopīgā ugunskura, kas ir starp zāli un skatuvi. Šķiet, ka tajā brīdī pie šīs kopējās “uguns” dodas arī katrs no skatītājiem. Visi aktieri darbojas meistarīgi, režijas zīmējums – korekts (rež. Valters Sīlis).

13.09.25.

*

13. Jans Ūlufs Ēkholms “LUDVIGS UN TUTA”. Leļļu teātris; režisors un dramaturgs – Ģirts Šolis.

Mīlīga izrāde par lapsas un vistiņas draudzību. Leļļu teātra aktieru meistarība visvairāk izpaudās izkoptās balsīs un roku akrobātikā. Gan viens, gan otrs apvienojumā radīja dzīvīgus tēlus. Stāsts ietvēra vairākas ģimeniskais ainas, kas izvirzīja morālu dilemmu – vai lapsām noteikti ir jābūt viltīgām, jāmānās, “jātin ap pirkstu” un “jāapved ap stūri”. Par centrālo notikumu izvērtās tas, kā vistiņa glābj lapsas no cilvēku sarīkotajām medībām. Prieks, ka šī izrāde bija arī debija jaunam Leļļu teātra aktierim, kas tikko beidzis LKA un kuru iepazinām diplomdarbu izrādēs “Māceklis” un “Sapņotāji” – Kristam Jēkabsonam. Aizkustinoši, ka zālē viņu atbalstīt bija ieradušies arī nesenie pedagogi.

12.09.25.

*

12. Gusts Ābele “KLUSUMS UN TROKSNIS”. Nacionālais teātris / LKA Režijas kursadarbs.

Par galveno varoni Svenu (atveido Jēkabs Pikšēns) kādā brīdī tiek teikts apmēram tā: tu neesi slikts cilvēks, tu vienkārši esi jauns. Par šo izrādi var teikt līdzīgi: tā nav slikta, tā vienkārši ir jaunības pilna. Jūtu šampanietis pludo līdz ar īsto “Sovetskoje” – burbulīši, putas, noreibums. Bet sausais atlikums, kā mēdz teikt, visiem iesaistītajiem ir neizmērojami svarīgā iespēja gūt pieredzi uz profesionāla teātra skatuves. Topošie aktieri jutās droši, atraisīti. Viņiem palīdzēja muzikāla grupa “Aģentūra”. Un, manuprāt, arī visvecākā teātra paaudze (šīs izrādes kontekstā) – J.Ļisova un K.Aniņš jutās kā zivis ūdenī. Priecēja arī iespēja konstatēt, ka ļoti jaunās paaudzes latviešu valoda ir tā pati, kurā runāju es (dažkārt citos kontekstos par to rodas šaubas).

11.09.25.

*

11. Mariuss fon Maienburgs “NACHTLAND”. Dailes teātris. Režisors – Toms Treinis. Cienījams darbs, kur galvenajā lomā ir… dramaturģija. Autors ļoti prasmīgi attīsta dialogus un savērpj intrigu. Arī pašas lugas izvēle šajā laikā ir DT cienīgs gājiens. Uzrušināt jautājumus par morālo relatīvismu – mūsdienās, kad daudzos jautājumos vairs nav vienas patiesības, bet ir daudzi līdzās liekami viedokļi, kuros var arī sāpīgi sapīties. Tā teikt, postpatiesības laikmeta spilgta zīme. Un nenomirušā fašisma manāmie taustekļi šobrīd pasaulē. Brīžiem gan dialogu stalažas sāk pārvērsties pārāk konstruktīvā deklaratīvismā, kur tēlu attīstība sāk pazust aiz ideju drāmas lielajiem triepieniem. Tomēr visi aktieri korekti iezīmē savus varoņus. Lielāku ticamību rada Katrīna Griga (Nikola). Nepateicīgāks uzdevums – būt didaktiskākai – ticis Milēnai Miškēvičai (Judīte). Bet kopumā – akurāts uzvedums.

06.09.25.

*

10. “LEDUS GARŠA”. JRT. Autors un aktieris – Dāvids Pētersons, režisors – Vilis Daudziņš, gaismu mākslinieks – Mareks Lužinskis.

   Šodien pirmizrāde Mazajā zālē. Bija prieks pasildīties JRT iekoptajā stilistikā – četros dokumentalitātē balstītos stāstos par hokeju. Kāpēc izrāde ir iznākusi skarba, silta, aizkustinoša un uzrunājoša? Pirmkārt, tāpēc, ka tā ir ne tik daudz izrāde par hokeju, cik – par cilvēku aizrautīgo dabu. Ļoti ticami atklāti četri atšķirīgi tēli – hokejists, aprakstnieks, fans un hokeja veterāns. Viņu visu sirdis un prāti ir hokeja loloti, un tā dzīves odere atbruņo. Bauda vērot, kā aktieris D.Pētersons aug un attīstās. Acīmredzot labs palīgs viņam ir bijis režisors V.Daudziņš, kurš arī pats ir daudz darījis dažādu dokumentālu stāstu pārradīšanā skatuves valodā (īpaši spilgti atmiņā viņa senais “Vectēvs”). Jauki pavadīts, daudzu emociju caurvīts vakars. Paldies!

02.09.25.


*

9. “SEŠI ŠERLOKI”, M.Čehova teātris. 6 detektīvstāsti pēc Artūra Konana Doila stāstu motīviem. Rež. Sergejs Golomazovs. Izrāde rit ņipri, ir piemeklēts uzmanību noturošs, spilgts, izkāpināts spēles veids. Visi 6 sižeti ir ieturēti vienotā stilistikā, bet ne visu stāstu būtība ir vienlīdz labi uztverama un izsekojama. Brīžiem šķiet, ka detektīvžanra attīstība audiovizuālajā mākslā (īpaši seriālos) ir tikusi tik tālu, ka izvēlētais izteiksmes veids – izstāstīt nozieguma būtību verbāli, ar sulīgiem spēles akcentiem, taču bez spriedzes un intrigas attīstības skatītāju prātos – vairs nav pietiekams teātrī. Te gan pēdējais vārds būs sakāms mērķauditorijai – jaunākajai paaudzei (“izrāde domāta visai ģimenei”) – ko tā uztvēra un kas tai patika. Nu, to, ka krievu aktieri sparīgi dūra cits citu ar nažiem, sita ar pudeli pa pauri (pudele saplīsa, kā pauris – nezinu), vicinājās ar krāsns kruķiem un šaudījās ar pistolēm, tajā skaitā tēmējot zālē – laikā, kad krievi iznīcina ukraiņus… piedodiet, man tā liekas vieglprātīga bezgaumība.

01.09.25.

*

   8. “HA”. Tā sauc horeogrāfes un izpildītājas Janas Jacukas izrādi Ģertrūdas ielas teātrī. Māksliniece izaicina sevi atklāt to, kādas emocijas, situācijas un konteksts saistās ar vārdu HA. Viņas balss iespējas tiešām ir plašas, pārvaldītas un izzinātas. Visapkārt balta vide. Kādu brīdi pāri baltajai telpas grīdai aizsteidzās īsts, apņēmīgs zirneklis, kuram gan netika savs “HA”. Tas bija arī vienīgais asistents melnā tērptajai skatuves partnerei. Viss – ļoti lakoniski. Laikam katra skatītāja paša ziņā ir, kā justies un kā reaģēt uz šo “HA” gūzmu, burziņu, straumi. Daži HA mani aizķēra.
Mentors: Miguels Melgaress
Konsultants: Bruno Listopads
Dramaturģiskais atbalsts: Eva Susova un Toni Stefens
Teksta konsultants: Joahims Robrehts (izrāde skan angļu valodā)
Teksta redakcija sadarbībā ar: Nikolass Lange
Vokālie pasniedzēji: Moa Holgersone, Monica Jansena, Maria Magdalena Kozlovska
Grafikas dizainere: Estere Betija Grāvere
Fotogrāfs: Pēteris Vīksna. Iedvesmas avoti: Stina Forsa un Amparo Gonzaless. Līdzproducents: Ģertrūdes ielas teātris 

28.08.25.

*

  7. “Apciemot lībieti”. Brīvdabas muzejā. Izrāde bērniem. Radošā grupa: režisors: Jānis Znotiņš, dramaturģija: Rūta Dišlere, komponists: Jēkabs Nīmanis, mākslinieks: Adrians Toms Kulpe. Lomās: Annele – Sandija Dovgāne, Inne – Elīna Hanzena vai Santa Breikša, Jancis – Emīls Krūmiņš. Producents: “Istabas teātris”, līdzproducents: Latvijas Etnogrāfiskais brīvdabas muzejs.

   Šī ir viena no tām, ko varētu dēvēt par izrādi-pastaigu. Līdzīgi tām, kas redzētas VVTF, arī šeit iezīmējas līdzīgs musturs: skatītāji tiek sadalīti trīs kopās. Sākumā skatītāji vienkopus, bet pēc tam mazajās grupās piedzīvo dažādus stāstus, lai beigās atkal vienotos kopīgā noslēgumā.

   Ievadā parādās Jancis, kas savācis mežā dažādas pamestas lietas. Un kopā ar Anneli tie atklāj, cik dīvains sensenām paaudzēm varētu šķist tas, kas mūsdienās ikvienam saprotams: plastmasas maisiņi, pagarinātāji u.t.t..  Tālākā intriga ir: kur Lībiešu sētā ir paslēpies lībietis. Uzzinām par dažām ar lībiešu (un ne tikai) dzīvi saistītām reālijām. Arī atrisinājums ir gana jauks.

  Kopumā aktieri darbojas aizrautīgi. Tā kā redzēju pirmizrādi, tad bija vēl zināma nedrošība. Taču virsuzdevums ir gan izglītojošs, gan mākslinieciski aizraujošs – vairāk uzzināt par mūsu senajiem lībiešiem.

23.08.25.

*

6. VVTF. Festivāla ietvaros braucam uz Strenčiem, kur skatāmies “izrādi uz teksta robežas” “TAGAD STRENČOS”.
  
Tās radošā komanda: Orbīta – Semjons Haņins, Artūrs Punte, Vladimirs Svetlovs, Sergejs Timofejevs; vokālais ansamblis “Kolibri”, koris “Kaķi”. Komponists – Jēkabs Nīmanis. Izrādē piedalās: Narators – Gerds Lapoška, kā arī kopienas pārstāvji, brīvprātīgie. Literārais redaktors – Arvis Viguls. Norises vieta – Katlumājas šķeldas krātuve.
   Lūk, šī izrāde ir ļoti patīkams pārsteigums. Ieraugām dažādus personāžus, kas brīžiem ieklīst skatītāju redzeslokā, brīžiem pazūd, bet tie visi iemieso reālus Strenču iedzīvotājus šobrīd – fotogrāfu, divu bērnu tēvu, kas ķerrā ved peldēties bērnus, atpūtniekus, kuri tālumā kaut ko grilē, pastnieku, puisi, kas ved pastaigā suni… Debesīs parādās pat balons meteoroloģiskajiem mērījumiem. Tie visi neko nespēlē, bet vienkārši ir. Viņu nesamākslotā eksistence kādā brīdī ved līdz dziļam saviļņojumam – par esību, latviešiem, pasauli te un tagad. Beigās lielajam radio, kas “pārraida diktora tekstu”, katrs no dalībniekiem pievieno arī savu, mazu radio. Un šis simbols it kā saka: mēs visi kopā raidām Visumam un vēsturei par savu esību – un tas ir svarīgi. (Skatītājos arī klusējošs komponists Artūrs Maskats, Strenču iedzimtais.)

   Dokumentālais teātris, kas atsauc atmiņā senus Latvijas kino žurnālus. Gerda Lapoškas balss rimti vēsta par to, ko redzam. Un kādā brīdī mirkļa svarīgums atgādina par diktoru dzirdētajām Borisa Podnieka miera un cerību pilnajām intonācijām. Stilistiski izturēta izrāde.

02.08.25.

*

5. VVTF. Izrāde “Iedomātā Valmiera: UTOPISKIE SKATI”, horeogrāfiska pastaiga pa pilsētu. Horeogrāfe – Stefānija Felbere (Vācija), horeogrāfes, kostīmu mākslinieces – Dita Andersone, Anna Marija Puķe, Poļina Filippova, izpildproducente – Anna Ulberte, piedalās kopienas pārstāvji.

   Izrāde sākas parkā starp lielveikalu “Valleta” un Kultūras namu. Vairākas meitenes draiskojas, skraida, dažnedažādi mijiedarbojas, tērpušās atšķirīgu krāsu tērpos (sarkana, zaļa, zila, dzeltena). Tad mēs tiekam sadalīti mazākās grupās, no kurām katra tiek ievesta kādā universālveikala stāvā. Priekšnesums kļūst daudzveidīgāks: stāstījums, kas atgādina dzejas balto pantu; meitenes dejo, te uzrazdamās, te pazuzdamas; kā arī varam vērot video savā mobilajā telefonā, pie kura tiekam, skenējot QR kodu. Virzāmies starp veikaliņiem.

   Izrāde mūs pievērš savām izjūtām. Teksts atgādina, ka veikala apmeklējums nav tikai mērķtiecīga preces iegāde, bet vesela buķete ar domām, garām slīdošiem tēliem, dokumentāliem personāžiem, nejaušām frāzēm, negaidītām vizuālām kompozīcijām, mobilā telefona informāciju… To izjust un apzināties ir aizraujoši: cik bagātīga un bieži vien neapzināta veidojas mūsu realitāte.

   Tad mēs nonākam universālveikala garāžā, kur dejas turpinās, fonā redzot video ar cilvēkiem un pilsētas skatiem. Šī daļa ir horeogrāfiski striktāka, taču īsti jaunu jēgu iepriekš izbaudītajam nepiešķir, vēl jo vairāk tāpēc, ka ir pietiekami gara, tālab gribas gaidīt vēl kādu attīstību. Bet – izjūtu kokteilis tomēr kopumā ir bijis gana bagātīgs.

02.08.25.

  4. 2.augustā 14:00 esam aiz Valmieras teātra netālu no gravas pie Rātes upītes. Sākas izrāde “KAS TUR KUSTAS?”. Parādās gana nopluinīta grāmata (starp citu, “Teātris un dzīve”) un sāk izpausties. Tā vēlas atgādināt par savu sākotni – dabu, no kuras ir nākusi. Uzklīst tēli, kas skatītājus nosacīti iedala 3 grupās – Koki, Akmeņi un Upe. Katra grupa dodas ceļojumā – vispirms atsevišķi, tad visas trīs kopā. (Es iegados starp “kokiem”.) Tiek izklāstīti noteikumi – turēties kopā, jautāt, ja kaut ko grib uzzināt… Ceļā uzrodas neparastas radības, kas cita ar citu mijiedarbojas – ķer, nobīstas, meklē, biedē… Brīžiem – ar gluži akrobātisku sparu.

    Tā nu mēs visi nokāpjam gravā, līdz varam vienoties ar vidi kā savējie, nonākot pie izjūtas, ka visi esam daļa no dabas pirmatnējības, ko joprojām nesam sevī.

   Tā izjūta tiešām rodas, un tas, iespējams, ir izrādes lielākais ieguvums – vērot, piedzīvot, līdzdarboties, sadarboties. “Kas tur kustas?” ir izrāde visai ģimenei, tātad – arī ģimeniska izziņas un sadarbības aktivitāte. Ne velti kādā brīdī visi izveido “mīlestības tuneli”.

    Izrādes režisore – Endīna Bērziņa, dramaturģe – Elza Vildaus, horeogrāfe – Laura Gorodko, izrādes māksliniece – Signija Joce, mākslinieces asistentes – Diāna Vašuta, Katrīna Levāne, Dagmāra Baumgarde, Elza Šauriņa. Līdzautori un izpildītāji: Inga Štelmahere, Madara Enkuzena, Aleksandrs Bricis, Edvards Kurmiņš, Vladimirs Goršantovs. Izrāde tapusi sadarbībā ar Liepājas Leļļu teātri.

   Par ko uzvedums liek aizdomāties – vai ieceres potenciāls nevarēja izvērsties dramaturģiski grodāks? Koks (A.Bricis) uzdod būtiskus jautājumus. Kāpēc no šī punkta mani redz, bet no tā ne? Kāpēc tas ir mazs un kaut kas cits ir liels? U.t.t. Dažbrīd kāds bērns kaut ko atbild, bet kopumā tie jautājumi iekarājas nekurienē, jo iešana turpinās. Šķita, ka šo pastaigu, “iešanu rotaļās” un “meža dīvainīšu” saspēli (kurā visi tiešām cenšas un dara, ko var) būtu vērts izvērst par vēl ko vairāk. Jo ir ieguldīts liels darbs.

02.08.25.

*

3. VVTF. “Koplietojamie stāsti”. Tajos jauki bija vērot Antas Aizupes un Jāņa Kroņa iejušanos žurnālistu Ilzes Strengas un Andreja Volmāra ādā. Garšīga parodija. Diemžēl izrādes turpinājums bija palicis potenciāli interesantas ieceres iedīglī.

01.08.25.

*

2. Valmieras vasaras teātra festivāls. “TE, BITE!” Valmieras pilsdrupās. Interaktīva izrāde aktīviem skatītājiem. Trīs aktieri – Gerda Embure, Rūta Pūce, Krišjānis Strods – tādos kā dravnieku tērpos (scenogrāfijas un kostīmu konsultante Pamela Butāne) ieved klātesošos bišu pasaulē. Idejas autore un horeogrāfe Agate Bankava liek ne tikai aktieriem būt gana lokaniem, bet arī skatītājiem ložņāt kā bitītēm dārziņā: “Kas dārzā, kas dārzā, bitīt rožu dārziņā. Caur zaru zariem, cauri lapu lapām”. Sākumā gan šķiet, ka tā ir tikai tāda “viesību aktivitāte”, bet tad parādās dramaturģisks kāpums (dramaturģijas konsultante Ance Muižniece) – auditorija pamazām uzzina šo un to par bitēm šajā pasaulē – skaitu, svaru, uzvedību… Un bērniem tā, manuprāt, ir brīnišķīga iespēja skaidri uzzināt un atraktīvi pabūt bišu pasaulē. Tas nav maz! Brīnišķīgā kārtā kāds mazais skatītājs pat izdarīja secinājumus no iepriekš dzirdētā par apputeksnēšanu, lai pie bišu produktiem minētu arī gurķi!  Izpildproducente – Anna Ulberte. Sirsnīgi!

01.08.25.

*

  1. Izrāžu skatīšanās sākas. “OBLICUS”. Dejas izrāde “Hanzas peronā”.

  Horeogrāfu un dejotāju tandēms “IevaKrish”. Autori to raksturo kā metafizisku mīlas duetu, kā pētījumu polifoniskās dejas pasaulē, arhitektonisku šķībdeju… Sākumā rodas iespaids, ka gan dejotāji Ieva un Krišs, gan Kārļa Tones mūzika sāk uzņemt tādus “Bolero” cienīgus, dramatiskus apgriezienus. Taču ātri vien šo deju daba drīzāk vedina uz tādu kā meditatīvu pašrefleksiju par attiecībām, nekā tiecas pēc dramaturģiska kāpinājuma. K.Tones mūzikā gan iezīmējas pārsteidzošāki zigzagi, bet pustumsā dejotāju darbs vairāk ir refrēns, nekā atšķirīgi “panti”. Vienīgi abu dejotāju atkailināšanās beigās vedina secināt par sasniegtu tuvību (Jūlijas Bondarenko krēslainās gaismas to atsedz gaumīgi.). Kopumā – neierasta skatīšanās pieredze.

02.07.25.

*

   Sēdēju 1. rindā “Friedrichstadt-Palast”. Bija atlikušas 3 minūtes līdz grandiozā šova “Falling in Love” sākumam, un, kā pienākas, es tajā brīdī slēdzu ārā mobilo telefonu.

   Bet… atskanēja zvans, un Ojāra Rubeņa balss jautāja, vai es būtu gatavs nākamajā sezonā noskatīties visas profesionālo teātru pirmizrādes, ja mani ievēlētu “Spēlmaņu nakts” žūrijā. Intuitīvi atbildēju “jā”… jo zvanītājs bija manis cienīts žurnālistikas un teātra korifejs O.Rubenis. Protams, ir patīkami, ja kāds atceras mani kā savulaik Dailes teātra literārās daļas vadītāju 20 gadu garumā un novērtē manas zināšanas un pieredzi repertuāra veidošanā un uzskata, ka varu būt noderīgs teātra vērtēšanas jomā. Tālab – ar prieku skatīšos nākamās sezonas izrādes. Šī būs otrā “Spēlmaņu nakts” žūrija, kurā piedalīšos. Iepriekšējo reizi atceros ar aizkustinājumu par iespēju baudīt teātra kopainu veselas sezonas garumā – bija daudz atklājumu.

  18. jūnijā notika 1. sapulce. Un ceļā uz to satiku vienu no talantīgākajām personībām teātra atspoguļošanas jomā Undīni Adamaiti. Un viņa mani nobildēja.  

18.06.25.

Skatoties filmas Latvijas svētku nedēļā

   Labi, ka portāls filmas.lv ik pa brīdim skatītājiem paver iespēju bez maksas ielūkoties latviešu filmās. Tad var atgūt to, kas dienu skrejā nav iespēts.

   Noskatījos aizraujošas filmas par, cita starpā, lieliskiem peldētājiem, kas paradoksālā kārtā dzīvē bojā gāja ūdenī. Vienlaikus savā peldējumā atstādami monumentālas šļakatas.

   “Podnieks par Podnieku. Laika liecinieks” ir neatsverami vērtīgs kino, kurā ir izsekots Podnieka paša pārdomām par savu esību un piedzīvoto laikmetu. Te arī iezīmējas būtiskas atziņas par dokumentālo filmu veidošanas principiem. Filmas autores Antra Cilinska un Anna Viduleja, līdzīgi Podniekam, ir atradušas caurviju motīvus, tēlus… Spriedzi raisošu kāpinājumu – gaidas, vai ezerā tiks uziets Podnieks vai varbūt ir kāds brīnums, kas viņu neticamā kārtā paglābis. Vesela ēra atmostas atmiņās un atgādina par savu nolemtību, trauksmainību, atmosfēru, ilgām… Un vienlaikus tagad pārsteidz tas izteiksmes askētisms un apvaldītais runas veids – kā toreiz drīkstēja runāt par notiekošo. Tur nav lamāšanās un bravūrīgas spļaušanas virsū realitātei vai pašpārliecināta populisma. Bet tieši – otrādi – vēlme mainīt, pietuvināt jaunu realitāti, tikt līdz plašākai, dziļākai izpratnei. Tā arī to laikmetu esmu paturējis atmiņās – kā bagātīgu Ēzopa valodu, it kā vienkārši teikumi ietver tam laikam lielu uzdrīkstēšanos. Ir interesanti salīdzināt, ko atļaušanās nozīmēja toreiz un tagad. Mans žurnālistikas pasniedzējs Ābrams Kleckins kādreiz lekcijās bagātīgi raksturoja latviešu poētisko dokumentālo kino. Šobrīd filmā “Podnieks par Podnieku” atkal varam atskārst, cik tas ir bijis tēlains, tiešs un iedarbīgs.

   “Mana brīvība” savukārt ir mākslas filma par politiķi Itu Kozakeviču. Neparasti vērot, jo mēs ar Itas ģimeni dzīvojām vienā kāpņu telpā. Viņa – vidus dzīvokļos, kur citos stāvos mita Binnijas ģimene (toreiz viņa bija vēl mazs, skaists pusaugu skuķis); Kļaviņu pāris (Leonardas Kļaviņa vecvecāki). Arī Ērika 5. stāvā, kas savā cienījamajā vecumā nocēla Oļģertu sievai no 6. stāva; kā arī skandalējošie iemetēji Rita ar diviem neaizsargātiem bērniem. Beigu galā piedzīvotājs Ritu nogalināja, paametot zem 11. tramvaja. Un filmā redzamais dzīvoklis ļoti atgādina atmosfēru, kāda šajos dzīvokļos valdīja – caurstaigājamas istabas un logs uz pagalmu ar daudzām smagajām un ātrās palīdzības mašīnām. Bet aiz tām rēgojās Jaunā Ģertrūde. Tā bija mūsu Miera ielas brīvība.

   Bet mēs dzīvojām tajos dzīvokļos, kas bija pa kreisi. 5. stāvā, kur dienā nebija ūdens, tāpēc mūsu tētis cēlās naktī augšā un pildīja vannu, spaiņus un toverus ar ūdeni. Dažbrīd, ja bija kaut kas ļoti interesants televizorā, tad ūdens pēkšņi parādījās arī dienas laikā, to neviens nekad negaidīja, dažbrīd krāns netīšām tika atstāts vaļā (jo tāpat jau nekam tur nevajadzēja tecēt), un tas bija veids, kā mēs šad tad appludinājām apakšējos Finkus.  

   Tā bija māja Mierā ielā 42, pie kuras nesaprotamā kārtā vēlāk tika jehovieši, kas sākumā zvanīja pie visām durvīm un aicināja parunāt par Dievu, bet pamazām mūs visus izfīrēja ārā un tagad tur mājo paši.

   Lielais jautājums pēc filmas noskatīšanās ir tāds – kā tad mēs esam tikuši galā ar jautājumiem par čekas ziņotājiem. Šim jautājumam no dažādām pusēm ir pietuvojušies JRT (“Vēstures izpētes komisija”, J.Rokpelnis (“Muzejs”), seriāls “Padomju džinsi”… Tagad arī “Mana brīvība”.

   Tomēr mani joprojām mulsina tas, ka mēs kā sabiedrība ziņotāju vārdu publiskošanu un tam sekojošos rakstus un izteikumus esam uzņēmuši drīzāk kā tādu laikmeta spiediena blakni, izlīdzinoši, izprotoši, pieņemoši, bet, es teiktu, tā līdz galam neapzinoties un nesaliekot punktus uz “i” par konsekvencēm, kas… vai tiešām ir pagaisušas?

Kultūras baudu TOP 5

   Kaut arī septembris Latvijā tagad ir pieslējies vasaras pavaļas mēnešiem, kultūras baudas jau tomēr ik pa mirklim piebiksta un vilina. Kas man šķiet īpaši atzīmējams un iesakāms no pēdējā laikā baudītā?

  • JRT “BALTAIS HELIKOPTERS”, kas ar negaidītu vērienu ieraksta šo filmu  pasaules kultūras kontekstā. Tieši idejas atvēziens, izcilie dalībnieki un smalkā realizācija liek pacelties kādus pakāpienus augstāk savas domāšanas hierarhijā.
  • “STRAUME”. Latviešu animācijas filma, kas pēkšņi apbūrusi – nepārspīlējot – visu pasauli. Skaistākais, ka to var skatīties dažādos līmeņos: 1) kā aizraujošu piedzīvojumu; 2) kā filozofisku līdzību, atmiņā uzaustot “Noasa šķirstam”; 3) piedzīvot kā ikdienībai pāri stāvošu meditāciju, ļaujoties dzīves plūdumam. Cieņa un apbrīna filmas veidotājiem!
  • JRT izrāde “MELNAIS PIENS”. Burtiski visi jutekļi sasparojas uztvert šo “augsto dziesmu” dabas un cilvēka vienotībai. No jauna apbrīnu rada JRT aktieru un režisora varēšana, metaforiskā domāšana. Kādā apziņas kaktā atmostas Ņekrošus savulaik īpaši tēlainais skatījums uz teātra mākslu.
  • Seriāls “NEVAINĪBAS PREZUMPCIJA” (Presumed Innocent). Kālab? Tāpēc, ka tas izdalās pārējo seriālu vidū ar savu izgudro atrisinājumu. Man patīk krimiķi. Taču nereti esmu spiests nopūsties, ka aiz daudzmaz apviļātām sižeta klišejām neuzzib kaut kas mākslinieciski augstvērtīgāks, kaut kāda virsvērtība. Te nu sižeta atrisinājums liek aizrauties elpai un domās tīstīt atpakaļ visas sērijas, no jauna paskatoties uz redzēto. Kas tad ir slepkava un kas ir līdzzinātāji. (Starp citu, galvenās lomas atveidotāja Džeika Džilenhola attāli senči nāk no Latvijas.)
  • Svaigs gaisa malks Feisbuka ikdienā ir JĀŅA ROKPEĻŅA dzejoļi. Laikā, kad dzejas popularitāte ir atkāpusies literatūras uztveres perifērijā, Rokpeļņa lirika sapurina, bārsta ik rītu neskaitāmas poētiskas atklāsmes gluži ka no pārpilnības raga! Nav iespējams nelasīt, un nevar neizbaudīt!

Lūk, šiem notikumiem gribēju pievērst Jūsu uzmanību!

12 gadi psihodrāmā

   Savulaik, mācoties par psihodrāmas speciālistu, es nezināju, kurp mani šis ceļš aizvedīs. Bija tikai tā izjūta: cik tas ir aizraujoši, noderīgi un izzinoši – pētīt savu dzīvi ar teātra izteiksmes līdzekļiem! Arī tādā izrādē veidojas sižets; mizanscēnas; ir galvenā loma un palīglomas, ir simboliski iekārtota skatuve, ir rekvizīti, bet, galvenais, – ir urdoši jautājumi, kam pamazām var atrast atbildes.

  Tā nu ir pagājuši jau 12 gadi, kopš es arī pats vadu psihodrāmas grupas! Kādi ir bijuši šie 12 gadi?

   Tiem ir piemitis tāds kā rituāls. Cilvēki sanāk reizi nedēļā. Viņi var dalīties par to, ko citur izrunāt, iespējams, nevar. Viņi grib kaut ko jaunu saprast par savu dzīvi, varbūt viņus neliek mierā spēcīgas emocijas, gribas rast risinājumus tam, kas satrauc. Un tad tiek izspēlēta izrāde par viņu izvēlētiem tematiem. Nevis citi, bet viņi ir izrādes centrā, kura top tajā pašā brīdi, nezinot, pie kādām atskārsmēm tā vedīs. Grupa ir tas spēks, kas pārtop izrādes ansamblī; viņu pieredze ir tie spoguļi, caur kuru prizmu katrs var ieraudzīt kaut ko jaunu savās gaitās.

   Un mans uzdevums ir bijis vadīt šos procesus, rosināt iet jaunus ceļus, palīdzēt ieraudzīt negaidītas iespējas… Ir liels gandarījums par šiem gadiem! Jo ir bijusi iespēja piedzīvot to, kā mainās cilvēku dzīves, kad viņi tajās ielūkojas dziļi, atrod kopsakarības un uztausta risinājumus.

   Kas ir tās būtiskās atziņas?

   Psihodrāmas grupa palīdz tās dalībniekiem veidot labākas attiecības ar citiem arī ikdienā. Darbs grupā ir kā treniņš, kā iespēja.

   Ir cilvēki, kuriem ir vajadzīgs laiks, lai vispār celtu gaismā savus sasāpējušos jautājumus. Dažkārt šī saņemšanās prasa mēnešus. Un dažkārt ir problēmas, kurās ir grūti atzīties ne tikai citiem, bet arī sev. Formulējot savas domas un uzskatus, rodas lielāka skaidrība. Tā ir kā tāda atbrīvošanās no ilgi stieptām nastām, kuras beidzot var atstāt pagātnē.

   Viens no centrālajiem jautājumiem, ar kuru biezi nākas sastapties, ir zems pašvērtējums. Cilvēkiem ir grūti apzināties to labo, kas viņos ir. Psihodrāmas grupa ir tāds spogulis, kas skaidri parāda katra stiprās puses, resursus un iespējas.

   Bieži vien tagadējo grūtību pamatā ir agrāk neatrisināti jautājumi, kas radušies jau bērnībā. Kad sāk vētīt pagātnes bagāžu, izrādās, ka vesela rinda mūsu rekciju ir iesakņojušās jau sen un neapzināti tiek atkārtotas atkal un atkal. Kad to saprot, daudz kas mainās. Pagātni psihodrāmā var “pārrakstīt”.

   Vēl viens fenomens – dažkārt mums šķiet, ka mūsu problēmas ir unikālas, tikai mums vieniem piemītošas, un tās ir pašas briesmīgākās, kādas var būt. Grupā, izdzirdot citu pieredzes stāstus, mēs atskārstam, ka mēs savos sāpīgajos jautājumos neesam vieni paši. Tas rada pleca sajūtu.

   Un vēl – psihodrāma ir piedzīvojums. Tajā mēs iesaistāmies gar ar savu prātu, gan ar savām emocijām, gan ķermeni. Tāpēc, iekustinot sevi visu, mēs maināmies daudzējādi – sāk atbrīvoties iestrēgušas emocijas; mēs sākam apzināties, no kā prāts mūs sargā; un bieži vien tieši ķermenis atceras piedzīvoto un atgādina par to ar savu saspringumu vai citām somatiskām izjūtām.

  Nu ko, psihodrāmas grupām 13. sezona sāksies septembrī. Arī Jūs esat laipni aicināti piedalīties šajā piedzīvojumā!

3 būtiski iemesli, lai dotos uz psihodrāmas nodarbībām

  •    Ja cilvēkam savu domu un jūtu burziņā ir grūti izprast kopsakarības, būtību. Laika gaitā ir pierādījies vērā ņemams fenomens. Tad, kad cilvēks stāsta kādam par savu dzīves situāciju, viņš ir spiests to formulēt. Pirmkārt jau – lai klausītājs viņu saprastu. Un līdz ar to viņš arī pats labāk izprot, kas dzīvē īsti noris. Un – nonāk pie secinājumiem, kas būtu maināms.
  •    Ja cilvēks ir samērā intraverts un vēlas labāk adaptēties savā sociālajā vidē. Jo psihodrāma ir ne vien savu problēmu izpēte, bet arī treniņš sociālām prasmēm, komunikācijai, citu cilvēku izpratnei un pieņemšanai.
  •    Ja cilvēkam ir svarīga ne vien runāšana, bet arī darbošanās. Psihodrāmas nodarbībās par svarīgiem jautājumiem ne vien runā, bet arī tos izspēlē. Tādējādi neredzamais kļūst redzams, neskaidrais – noskaidrojas.

Atlikt…

Psihodrāmas konference Rīgā

  Pagājušās nedēļas nogalē mēs ar kolēģi Jolantu Moti aktīvi darbojāmies, lai “Baltijas Moreno dienu” ietvaros liktu lietā psihodrāmas prasmes. Tā notika Latvijas Nacionālās bibliotēkas telpās. Un mūsu uzdevums bija trīs dienas pēc kārtas rūpēties par iesildīšanās vingrinājumiem plašam psihodramatistu pulkam – cilvēku bija ap 90, tātad – gana daudz, un tos vadīt un mobilizēt bija liels izaicinājums. Un – visi labie gari stāvēja klāt – mums izdevās.

  “Baltijas Moreno dienas” notiek regulāri ik pēc 2 gadiem, pa kārtai katrā no Baltijas valstīm, taču dalībnieku skaits aptver gan ģeogrāfiski plašu ainu, gan pamatīgu vecuma spektru (vecākajiem dalībniekiem bija pat 90).

   Kopīgais konferences uzdevums bija piedzīvot psihodrāmu dažādās darbnīcās, kuru kopīgā tēma bija sapņi. Iesildot nostrādājāmies pamatīgi, bet arī gandarījums bija liels – saņēmām daudz siltu vārdu un pateicību par savu pienesumu kopīgā lietā.

   Kādas bija galvenās atziņas?

  Psihodrāma joprojām ir jaudīgs instruments, viens no spēcīgākajiem psihoterapijas virzienu klāstā, un tas savieno dziļumu un kreativitāti, problēmu nopietnību un atraktīvus to risinājumu veidus.

  Psihodrāmas rokraksti atšķiras. Piedāvājums bija plašs, un apmeklēt bija iespēja tikai dažus no visiem viesiem. Tāpēc varu priecāties par to, ko pats izbaudīju, proti Marka Ventvorta (Portugāle) “Dinamiskā teātra” darbnīcu, kas izcēlās ar savu krāsainību un zemapziņas pirmatnējo impulsu izcelšanu. Un Danielas Simmonsas (ASV) rimto stilu. Viņa klasiskā veidā demonstrēja darbu ar sapņiem, kādu to savulaik piedāvājis psihodrāmas pamatlicējs J.L.Moreno. Tas bija meistarīgi un izcēla teātra izteiksmes līdzekļu nozīmi.

  Konferenci rīkoja “Moreno institūta Latvijā” vadītāja Jolanta Baltiņa kopā ar psihodrāmas ideju aizsācēju mūspusē Ināru Erdmani. Piedalījās Latvijas Psihodrāmas asociācijas biedri, no kuriem savu psihodrāmas darbnīcu piedāvāja Maija Ozoliņa Molokailima, Jēkabs Milzarājs un Gita Paspārne.

Nedēļas ēdmaņas cenu TOP 3

  1. Vajag runāties! Tā tirgū var uzzināt, kuriem plaužiem ir mazāk asaku. Lielākajiem, protams! Un ja tādu makanu pa 1,90 eiro/kg nopērk, tad pietiek ar vienu visam vīkendam. Jā, ir biškuciņ jāpabakstās ar tām asakām, taču būtu arī jāprotas kaunu visu laiku snaikstīties pēc lašiem un forelēm, kas desmitreiz dārgāki!
  2. Esmu ievērojis, ka, neskatoties uz tuvējo Rimčiku, nu jau arī kaimiņi cilpo uz attālo Maksimu naudas taupīšanas  nolūkos. Un kā nu ne? Piemēram, palētināto produktu ratiņos tur var nopirkt gan gaļas, gan siera salātus (0,75 eiro par kārbiņu). Protams, jābūt gatavam tajā pašā dienā tos arī apēst, taču kādēļ gan lai tas kādam sagādātu spiedīgas grūtības, ja “tekošais moments” spiež?
  3. Cik skumji, ka visi vēlamie produkti nav nopērkami vienuviet! Piemēram, vienīgā nopietni ņemamā baltmaize “Tumšā ciabata” vislētākā ir Lidlā. Toties no ilgi glabājamajiem pieniem Lidlā nevar dabūt 0,5 procentīgo, pēc kura jādiebj uz Maksimu. Savukārt lētā vistas “zupas izlase” ir Centrāltirgū, taču lētākie teļa stilbiņi ir Matīsa tirgū!

Tā nu rit tā dzīve krīzē – vienos pārskrējienos!

Veseli ēduši!

Nedēļas garšu prieka TOP 3

Situācija kļūst aizvien spriegāka, cenas pavasarī burtiski to vien dara, kā spriņģo palēkdamies. Ko nu? Daži priekšlikumi.

Nopirku lašu asakas. Varētu likties muļķīgi, vai ne? Tas izklausās tieši tikpat absurdi, kā pirkt sīpolu mizas, zivju zvīņas un zemes taukus. Bet! Pirmkārt, to cena ir apmēram 10 reižu mazāka nekā kārtīgam lasim, nemaz nerunājot par fileju. Otrkārt, asakainām lietām piemīt brīnišķīga īpašība – tās neļauj rīt. Un ko tad mums stāsta visi gudrie dietologi, svara vērotāji un citi konservatīvie spēki?! Tieši to – visu lēnām, apdomīgi un sagremojot! Tā ka pirkt lašu asakas nebūt nav nejēdzīgi, varētu pat teikt tieši otrādi: gudri un lēti.

Man nav saprotams, kādās teorijās bāzējas Rimčika piena pārdošanas stratēģija. Jo, ieejot Lidlā vai Maksimā, pienu var nopirkt divreiz lētāk. Kvalitāte necieš – ir pārbaudīts. Tā ka – pērciet pienu pareizajā vietā un Jūsu ietaupījumi divkāršosies!

Cūku vaigi. Nopērkami Centrāltirgū. Gatavojami kā cepeši. Un, pat nogriežot treknākās daļas nost, cūciskums saglabājas. Un Jūs būsit izbaudījuši vairāk ēdienreižu, nekā pērkot smalkus karbonāžu gabalus.

Veseli ēduši!

ASOCIĀCIJU TOP 3,

03.03.22.

skatoties JRT jauno izrādi “10 iemeslu apmeklēt Kauci”.

Tādas kā senāku aktieru talanta ievirzes atblāzma pavisam jaunu aktieru darbā. Piemēram, bija prieks baudīt Gerda Lapoškas formas izjūtu, kurai rada Valentīna Skulmes un Jura Strengas plastika, līganais slaidums un plašas amplitūdas komisko iespēju potenciāls.

Augstas raudzes profesionālisms Andra Keiša spēlē, kas drusku lika justies tā, it kā mistiskā kārtā A.Brīzes muzikāli iedziedēts tēls “Dzelzsgriezējs” būtu pārtapis aktierspēles pārradītā fenomenā.

Pārsteigums, cik ļoti īsā laikā labi domātas komēdijas jokus noēd vai atceļ apkārt notiekošās kara šausmas. Putinisma rēgs nevilšus ir ienācis izrādē, komēdiju vēršot traģisku, un par daudziem jokiem smiekli apraujas. Te pie vainas nav izrādes veidotāji, bet laika gars. Var teikt arī otrādi – izrāde agresiju šī brīža formās ir aktuāli uzminējusi un uznesusi uz skatuves vienlaikus ar agresijas neprāta sākumu pasaulē, tādējādi gan mainot izrādes sākotnēji iecerēto žanru.