*
40. “LĪBIEŠU DZĪVE”. Autori – Jānis Balodis, Elizabete Šiklova un izrādes ansamblis.
Izrāde pieteikta kā performatīvs albums, kas apvieno vēsturiskos materiālus, mūsdienu pieredzi un lībiešu kultūru. Gerda Rieksta, Linda Millere, Edžus Kalniņš, Alise Kalniņa rada ainas par lībiešiem. Jau pats fakts ir aizkustinošs – mums līdzās ir pavisam neliela ļaužu kopa, kas ar savu valodu, dziņu pastāvēt un praktisku darbošanos uztur spēkā Tautu. Šķiet – kuriem gan vēl, ja ne latviešiem vajadzētu saprast un atbalstīt šo tiekšanos BŪT!
16.11.25.
*
39. Pēc A.Jundzes grāmatas motīviem “ŠUŠNIRKS UN SPOKU MUIŽA”. M.Čehova teātris. Rež. Henrijs Arājs.
Nedaudz
spocīgs detektīvs jaunāka vecuma izmeklētājiem. Kas priecēja. Pirmkārt, latviešu
rakstnieka A.Jundzes darba parādīšanās M.Čehova teātrī (šķiet, ka turklāt L.Ovčiņņikovas
tulkojums bija itin radoši veidots). Otrkārt, jaunā režisora H.Arāja iesaiste.
Viņu skatītāji jau iepazina kā NT izrādes “Zelta templis” veidotāju (vēl arī
citur). “Šušnirkā” lieti noder režisora formas izjūta un vēlme sakopot
pietiekami daudz aizraujošu darbības detaļu, lai bērnu auditorija dzīvi sekotu
stāstam. Treškārt, aktieri M.Širjajevs, Ņ.Osipovs, V.Grosmans un J.Čerkess
darbojās visai dedzīgi, meklējot atbilstošas reakcijas uz katru jaunu situāciju.
Scenogrāfija (L.Zepa) un video (E.Vētriņš) palīdzēja uzveduma kopīgās idejas virzībai.
Arī ievada un noslēguma dziesmiņa bija vietā (T.Auniņš).
16.11.25.
*
38. “KONCERTS
(JEB BRIESMAS IKVIENAM). KAKTUSI.” LNOB
Baleta
viencēlieni. “Koncerts” ir komiska parodija par klasiskās mūzikas klausītājiem.
“Kaktusi” – laikmetīgs balets, kas veltīts mākslas kritiķu interpretācijām. Kaut
kas tik amizants koncentrētā veidā baletā man līdz šim bija pietrūcis. Un
kopumā – tādu kategoriju ienākšana dejā, kā amizantais, komiskais, jokpilnais
taču ir tik svētīga un skatītājus veldzējoša! Protams, nevar jau teikt, ka
nepazib pa jautram, asprātīgam mirklim arī citos baletos, piemēram, “Džungļu
grāmatā” vai “Veltīgajā uzmanībā”… Ja radīsies vēl kas jauns, labprāt būšu skatītāju
rindās.
14.11.25.
*
37. “VISS
BUMBĀS”. Kvadrifrons. Radošas komandas kopdarbs.
Jā,
komēdija teātrī jau nav vienīgais izklaides žanrs. Ir taču arī citi, mazāk
izmantoti. Līdz ar to jaunais “Kvadrifrona” laimestu šovs / izrāde ieņem īpašu,
savrupu vietu šīs sezonas teātru kopainā. Uzveduma veidotāji ir parūpējušies
par daudz ko. Pirmkārt, neviens nav zaudētājs, jo atmiņu drumslas, lielāki un
mazāki laimesti, “sapņu piepildīšana” rada pacilātu noskaņu un vēlmi iet līdzi
šiem jaunajiem cilvēkiem, kas uzbur ainiņas, ko var “vinnēt”. Protams, no
aktieriem tas prasa zibenīgu pielāgošanos tam, kas pēkšņi ir jāspēlē, un
improvizēšanas talantu. Tā visa ir gana Antai Aizupei, Ancei Strazdai, Reinim
Boteram un Jānim Kronim. Garantēti labi pavadīts laiks. (Es vinnēju zelta diplomu,
beidzot 1. klasi, kā arī bezmaksas kokteili. Vai tas ir maz?!)
13.11.25.
*
36. A.Kristi, K.Ludvigs “SLEPKAVĪBA AUSTRUMU EKSPRESĪ”. M.Čehova teātris. Režisore LAURA.
Izrāde – detektīvs.
08.11.25.
*
35. “TELMA UN LUĪZE”. Valmieras teātris. Rež. Juris Rijnieks.
Diez vai,
ieplānojot šo darbu, teātris paredzēja, ka tā parādīšanās ietrāpīsies pašā karstākajā
Stambulas konvencijas radīto konfliktu degpunktā Latvijā.
Labs ekskurss feminisma vēsmu vēsturē ASV 20. gs. otrajā pusē. Par divu dāmu alkām izlauzties no ierastajām sievietes lomām tā laika sabiedrībā, kas beidzas visnotaļ dramatiski. Par ko pārdomas? Par to, ka personība un harisma nosaka ne vien drosmīgus feminisma soļus, bet arī aktrišu izvēli lomām. Ieva Puķe un Elīna Vāne neapšaubāmi ir tās aktrises, kurām šāds darbs ir pa spēkam. Iederīgi – stilizētā, drusku komiskā manierē, bet visnotaļ izturētā stila ir veidoti vīriešu tēli. Te priekšplānā izvirzās Tomass Ralfs Ābolkalns, Krišjānis Strods, Eduards Johansons un Ģirts Rāviņš. Prieks, ka režisora Jura Rijnieka talantu šobrīd novērtējis ne vien Jaunais Rīgas teātris, bet arī Valmieras teātris.
02.11.25.
*
34.
Rūdolfs Blaumanis “ĻAUNAIS GARS”. Valmieras teātris. Rež. Inese Mičule.
Klasiskajam darbam par naudas varas blaknēm žanra apzīmējumā lasām “tautas luga”. Un – jā – temats ir gan vispārcilvēcisks, gan pārlaicīgs. Darbība pārnesta mūsdienās, kur Cīruļu saime noņemas ar savu vistu/olu biznesu, līdz saimnieks šķietami laimē miljonus, kas sagriež kājām gaisā visas cilvēku attiecības. Interesants kompozīcijas satvars, kur monotonais olu krāmēšanas darbs pāraug par gaisīgo balonu tiekšanos augšup – kas arī atgādina olu apaļumu, tomēr šūpojas jau starp zemi un debesīm. Un pat Mantrauša naudas krājumus ieraugām kā zelta olu – apaļu pārticības simbolu. Brīžiem pretestību rada tas, ka notikumi tomēr stipri vien grozās ap pārlieku biklumu attiecību noskaidrošanā, ko ir grūti transformēt no 19. gs. redzējuma uz mūsdienām. Vēl paliek prātā aspekts, kas nav pašas izrādes uzmanības centrā, tomēr ir pārdomu vērts – un tas ir mūsdienīgs motīvs – proti, tautā “iedētā” izjūta par to, ka nauda un bagātība – tas ir slikti. Un te jau sāk veidoties interesanta, neviennozīmīga korelācija starp uzvedumu un apzīmējumu “tautas luga”. Ir, par ko padomāt.
02.11.25.
*
33. Žordī Golserāns “UZ VISU BANKU!”. SIA Impresario. Rež. Intars Rešetins.
Divu
aktieru saspēle – I.Rešetins un N.Laizāns. Kāda potenciāla kredītņēmēja
iegriešanās bankā sagriež kājām gaisā visu bankas direktora dzīvi, un šīm peripetijām
izseko veikli uzrakstītā komēdija. Protams, tās galvenais nolūks ir nodibināt
labu kontaktu ar skatītāju un ļaut tam izsmieties. Tas arī izdodas. Intars
Rešetins – Pētersons kā aktieris ir ļoti labā formā. Varētu pat teikt, ka profesionālajos
teātros viņa klātesamība lieti noderētu. Viņa režijas darbs šajā izrādē vairāk
skar teksta rūpīgu izstrādi, mazāk – telpas apguvi (acīmredzot rēķinoties ar nepieciešamību
doties no vienas skatuves uz citu). N.Laizāns ir labs spēles partneris. Skatītājiem
šis būs jautri pavadīts vakars.
01.11.25.
*
32. Juha
Jokela “DOCENTES”. JRT. Rež. Linda Zaharova.
Smaga
izrāde. Visi starpbrīdī sastaptie cilvēki teica: es šādā vidē eksistēju. Jā,
tas ir par akadēmisko vidi, kurā arī man aizrit zināms laiks no darba dzīves. Labā
atmiņā ir palikusi šī paša somu autora luga “Finlandizācija” NT V.Sīļa režijā,
kas bija kā naglai uz galvas.
Kas “Docentēs”
priecē? Vispirms jau kostīmu mākslinieces Janas Čivželes personāžu ietērps, kas
neļauj sajaukt šos tēlus ar aktieru iepriekš radītajiem.
Aktrisei G.Zariņai kritis tas grūtais uzdevums lomā iedzīvināt samērā komplicēto tekstu un domu gaitu. Varbūt esmu subjektīvs, bet lugas sarežģītība, iespējams, tomēr prasītos pēc īsināšanas un rediģēšanas, lai izrādes mērķi tiktu sasniegti iedarbīgāk. S.Kļaviņa apliecina zināmu renesansi savās pēdējās lomās. Arī valšķīgajā Rektores tēlā. Pēc ilgāka laika uz skatuves redzama S.Tīkmane, kuras tēls izcelts ar efektīgiem triepieniem. I.Krasts lomā korekts, simpātisks. Vai izrāde rada līdzpārdzīvojumu? Beigu daļā – jā. Vai tajā skarto problēmu loks dramatiski tiek mērķtiecīgi izrisināts? Daļēji.
31.10.25.
*
31. T.Vinterbergs, K.Fligārs “VĒL PA VIENAM”. DT.
Rež. Gatis Šmits.
Kas
priecē. Samērā konsekventā DT vēlme izvēlēties dramaturģijā atzinību guvušus autorus.
T.Vinterberga vārds komentārus neprasa. Vērtīgi, ka uz skatuves atkal redzam
Lauri Dzelzīti. Kopumā aktieri spēlē jūtīgi un decenti, tas sakāms arī par
G.Grāveli, D.Gaideli, G.Andžānu. Jauki, ka skolēnu lomās ir skolēni – tas skolas
atmosfēru padara gan ticamu, gan reizē gudri stilizētu (horeogrāfe
A.Abalihina). Tomēr izrāde kopumā nav līdz galam konsekventa. Dreifējot starp
smiekliem par dzeršanu un drusku didaktisku bakstīšanu ar pirkstu par alkoholisma
traģiku, vēstījums paliek kaut kur pusceļā un liek justies drusku neomulīgi,
neveikli par konsekvencēm – ļengano līdzbiedru reakciju uz kolēģa bojāeju. Vai “tāda
ir dzīve” ir viss, kas mums jāpaņem līdzi pēc uzveduma?
30.10.25.
*
30. “SĒRI
KRĀCA ŪDENS VIĻŅI”. Kvadrifrons. Rež. un horeog. Rūdolfs Gediņš.
Reklāmas materiālos doma ir izklāstīta – cīnīšanās, kura cilvēces gaitā nebeidzas – uzvaras, zaudējumi, un atkal no gala. To arī ieraugām. Tas atgādina kaut ko no amerikāņu cīkstoņu iestudētajiem, efektīgajiem šoviem skatītāju šausmināšanai. Kaut kas no sexfetiša filmām nošķirā “wrestling”. Facebook Zane Matesoviča raksta šādi: “Man pilnīgi jauna pieredze, pirmo reizi bija sajūta, ka elpa aizraujas jau pirmajā minūtē un neatgriežas, līdz abi virtuozie cīņas un aktiermākslas meistari Rūdolfs Gediņš un Āris Matesovičs iznāk paklanīties”. Lūk, ar šo tekstu, kuru raksta, ja nemaldos, izrādes dalībnieka Ā.Matesoviča mamma, kura bijusi zālē un bijusi spiesta noskatīties, kā stundu uz skatuves sit viņas dēlu un (pēc visiem teātra noteikumiem) nespēt tur neko grozīt un iejaukties… lūk, šajā “Kvadrifrona” un “Facebook” saspēlē sākas dramaturģija…
27.10.25.
*
29. Joahims Meierhofs “KRITIENS AUGŠUP” JRT. Rež. Alvis Hermanis.
Labi aktieri interesanti stāsta amizantus stāstus sulīgā Gundara Āboliņa tulkojumā. Uz ekrāna parādās daudzu sieviešu portreti, kas ir ļoti sakoptas, saposušās, brīžiem – fifīgā fotogrāfa Mārtiņa Grauda redzējumā. Tie ir runājoši mākslas darbi, veidoti ar dziļu cieņu pret sievieti, tie brīžiem uzrunā vairāk nekā tas, ko dzirdam. Izrāde ilgst vairāk nekā 4 stundas. Garlaicīgi nav. Aktieri ir azartiski, izdomas bagāti. Tomēr rodas pārdomas par to, kā mainījusies dramatisma izpratne teātros. Gaidas pēc kaut kā kompozicionāli grodāka paliek.
25.10.25.
*
28. Antuāns
de Sent-Ekziperī, Juris Kulakovs “MAZAIS PRINCIS”. Projekts. Rež. Laila
Kirmuška.
Jauka izrāde. Lai gan zālē bija samērā jauni bērni, viņi bija ļoti uzmanīga auditorija. Es ticu, ka šis uzvedums viņiem ir svētīgs pirmais izpratnes dīgsts par to, kas ir slavenais “Mazais princis” un ko tas nozīmē pasaules kultūras kontekstā. Tāpat – Jura Kulakova brīnumainā mūzika ir baudīšanas vērta. Veiksmīgs ir galvenās lomas tēlotājs Mariss Ķirsis. Milzīgs prieks uz skatuves bija redzēt Ievu Akurāteri (Čūska) un Nauri Puntuli (Laternu iededzinātāju), tāpat – Ģirtu Krūmiņu, Jāni Kirmušku, Edgaru Liporu, Sandiju Misiku, Laimu Miltiņu-Rodi… Producents – Juris Millers. Vienā vārdā sakot – bija gandarījums to piedzīvot. (Es, protams, esmu subjektīvs, jo izrādē skan mani dziesmu teksti.)
24.10.25.
*
27. Līva
Blūma “CANTUS FIRMUS”. ĢIT. Rež. Barbara Lehtna, Linda Krūmiņa.
Laikmetīga
kameropera. Vokālistes L.Paegle, G.R.Adlere, S.Yamasaki un instrumentāliste E.Apine
izjusti un niansēti izdzied nelielas dāmu kopas ieskatus par pasaules
pastāvēšanas vai iznīcības iespējām. Skaņu pasaule tiek apdzīvota meistarīgi,
bet – kā jau operās – stāstam ir pakārtota loma. Eksperimentāls uzvedums ar
savu daļu ironijas par to, ka daudz runājam (šajā gadījumā – dziedam), bet
nekāda darbība īsti nekust no vietas.
22.10.25.
*
26. Ferdinands
fon Šīrahs “VIŅŠ TEICA, VIŅA TEICA”. DT. Rež. Dmitrijs Petrenko.
Teātris
jau reklāmas procesā pasaka potenciālajam skatītājam, ka būs divas taisnības un
režisors nenostājas nevienā no abām pusēm. To arī ieraugām, noskatoties izrādi,
– izrāde ir tiesas process ar atvērtu finālu. Jā, tam var sekot līdzi racionāli.
Un faktu ekvilibristika uzmanību notur. Bet nevilšus rodas jautājums – kurš gan
to nezina, ka pretējas puses notikumus redz un pasniedz atšķirīgi. Kurš gan par
labprātīgām/nelabprātīgām attiecībām un to problemātiku jau nebūtu gana daudz
lasījis pēdējos gados? Kurš par ko ir jāpārliecina, ja pati pārliecināšana nav
izrādes uzdevums? Vai nav gana redzētas filmas un seriāli ar līdzīgu tematiku? Tad
– kāda ir teātra artava?
17.10.25.
*
25. Jana
Egle “EGLES STĀSTI”. NT. Rež. Ināra Slucka.
Veidot dramatizējumu, pārradīt prozas tēlus dramaturģijas valodā, ir āķīgs uzdevums. I.Slucka piedāvā tādu izrādi, kurā veidojas dialogs starp redzamo un dzirdamo. Tas ir produktīvāks ceļš, nekā ilustrēt notiekošo (respektīvi, ko dzirdam, to redzam). No sešiem stāstiem visvairāk uzrunāja pirmais. Iespējams, tāpēc, ka tas pieteica svarīgāko – vēlmi skrupulozi iedziļināties. Proti, neļaut cilvēku likteņus apklāt ar putekļiem, bet paslaucīt prom baltās, vieglās sniega pūkas un ieraudzīt zem tām esošo. Tajā brīdī nācās domāt par aktieru paaudžu nomaiņu un priecāties, ka uz skatuves ir redzama viena no vecākās paaudzes spožākajām vēl spēlējošajām personībām – L.Kugrēna. Viņas lakoniskā, skopā esība bija kā aktiermākslas paraugstunda. Ļoti labā formā ir D.Kažociņa un I.Kļavinskis. Šarmanti – J.Ļisova un J.Hiršs. Nācās domāt par to, kad ciešanas pārtop par darbību un kad – tomēr paliek par stāvokli. Izrādes veidošanā ļoti labi palīgi režisorei ir bijuši scenogrāfe un kostīmu māksliniece M.Ulmane, video mākslinieks K.Aniņš un mūzikas noformējuma autors E.Mākens.
16.10.25.
*
24. Donalds
Čērčils “TRAKI LABA DIENA”. Projekts. Rež. Dž.Dž.Džilindžers.
Komēdija trim aktieriem. Dzīvoklī necerēti sastopas tā īpašniece, remontu veicējs, kā arī uzrodas dzīvokļa īpašnieces mīļākā sieva, kas draud atklāt par vieglprātes dēku tās vīram, kuram tūdaļ jāierodas. Veikli uzrakstīta situācija komēdija, ko uz saviem pleciem galvenokārt iznes Linda Kalniņa un Rihards Lepers. Var just, ka viņu nesenais darbs komēdijā “Glābjas, kas var!” ir bijis labs rūdījums arī šai komēdijai. Marikai Šmukstei tikusi apjomā mazāka loma. Tā kā biju balkonā, varēju novērtēt, cik liela loma bija aktieru ķermeņa valodai, tā bija izteiksmīga un dikti līdzdalīga tēla izveidē. Nu, skatītājiem jau gribas just pacilātību, jautrību un lai pucēšanās labākajās štātēs nav bijusi veltīga! Šī izrāde derēs tieši šai skatītāju nošķirai.
15.10.25.
*
23. Nellija
Spūle, Aleksandrs Barons, Tomass Ralfs Ābolkalns “VIENTUĻĀKĀ AITA PASAULĒ”.
Liepājas teātris. Rež. Nellija Spūle.
Izrāde
tiek pieteikta kā sociāla komēdija un LKA režijas studiju diplomdarbs. Par
aitu, kas tiek izglābta no iesprostotas vienatnes jūras krastā un nonāk sociālu
procesu iesprostotā vienatnē pasaules biznesa un PR krustpunktā. Fifīga aita (K.Gods)
un impozanti cilvēces pārstāvji, kas ar aitu nonāk saskarē (A.Dreimane un
H.Puriņš). Acis brīžiem pat nepaspēj aprast ar visām zibenīgajām tēlu maiņām
divu azartisko aktieru izpildījumā. Tas panākts gan ar izskata maiņu, gan
valodas lietojumu. Daudz asprātīga. Šur tur humors maķentiņ ir pārsālīts un noslīd
zem gaumīgu joku līmeņa. Kas paliek pēc izrādes? Jautra noskaņa, kas mijas ar
tikpat lielu sociālās izolētības izjūtu kā aitai. Tā ka tā aita ne tuvu nav vienīgā
vientuļākā radība uz pasaules! Un likt šo solidaritāti izjust, iespējams, arī
bija viens no izrādes sasniedzamajiem uzdevumiem.
04.10.25.
*
22. Kristīne
Brīniņa “PASAULĒ LIELĀKAIS SPĒKS”. Liepājas teātris. Rež. Kristīne Brīniņa.
Par
dakteriem – klauniem. Atraktīva, izglītojoša izrāde. Visai ģimenei. Negaidīta
un emocionāla ir izrādes kulminācija, un tieši tā, manuprāt, apvērš stāstu no uzzināšanas
par pieredzēšanu. Un brīnumainā kārtā skumjas un sēras var pārtapt tādā
plašākā, daudzkrāsainākā dzīves pilnvērtības izjūtā, kas ar savu esību ir
pārāka par vienu vai otru emociju. Izrādes veidotājiem to ir izdevies panākt
gandrīz neticami trausli un iedarbīgi. Jebkuram cilvēkam (un vienmēr) ir
problēmas. Bet uz “Daktera – klauna” darbu (hobiju? misiju?) var palūkoties arī
kā uz noteiktu skatapunktu, kas jebkuram var mainīt – jā, ne jau pašu dzīvi,
bet spēju pieņemt, ieraudzīt, novērtēt…
Aktieri: P.Čerņenoka,
K.Ērglis, K.Kārkliņš, E,Ozoliņš, E,Pjata-Gertnere, K.Tatarinova, S.Pēcis.
Horeogrāfe,
režisore, dramatizējuma autore – K.Brīniņa; māksliniece – L.Zepa,
dziesmas – J.Nīmanis, skatuves skaņas dizains – M.Šenteļevs,
gaismas – N.Cipruss.
04.10.25.
*
21. Francs Lehārs “DŽUDITA”. Operetes teātris. Rež. Gernots Kranners (Austrija).
Uz VEF, kur šovakar mīlas un kaisles līkloči! Sen nebija redzēta operete. Un, pirmkārt, atmiņā atausa senais nams Brīvības ielā, kur bija gan “Zaļā pļavā”, gan “Nāc pie puikām!”… Un slavenie: Bajāre, Šteinberga, Spanovska, Kepe, Zveja… Laiks ir pagājis, un šobrīd vairāk cieņā turam mūziklus. Jaunajā un pirmoreiz Latvijā iestudētajā operetē “Džudita” – spēcīgas balsis (A.Jankovska, D.Skutelis), pievilcīgs tēlojums (J.Strikaite, E.Kivlenieks, H.Kozlovskis). Un slavenā Džuditas ārija “Manas lūpas skurbina kā vīns”.
03.10.25.
*
20. Kitija Krauzere “SKRĪBU SKRĀBU TVĪT PLUNKŠ”. Leļļu teātris. Rež. Vija Blūzma.
Jauka,
visos komponentos saskaņota izrāde bērniem no 2 gadu vecuma. Un ir aizraujoši,
notikumu attīstībā ir pārsteigumi! Uzvedums par vardulēnu ģimenes ikdienas
bailēm un priekiem. Kā mazais Žeroms cenšas uzzināt, kas tad rada skaņas “skrību
skrābu tvīt plunkš”. Vārdu maz, bet katrs ir savā vietā. Jauki, ka līdzās vardulēniem,
dunduram, stārķim un mušai zālē ielido arī pa īstai mušai! Un pat īsti burbuļi
uzrodas.
Tas viss, pateicoties aktieriem A.Klišānei, L.Sūnai un A.Nātrem, kā arī izrādes veidotāju komandai: Rež. V.Blūzmai, scen. K.Kramiņam, leļļu un kost. māksl. L.Liepiņai, komp. M.Žilinskim, gaismu māksl. A.Kronbergai un dram. A.Muižniecei.
02.10.25.
*
19. Jānis
Joņevs “KO VAR CILVĒKS”. NT. Rež. Roberts Dauburs.
Rakstīts:
krimināldrāma, kas balstīta uz reālas krimināllietas pamatiem. Taču te nav gluži
krimināldrāmas intrigas, bet divu cilvēku – noziedznieka un izmeklētājas –
attiecību izpēte. Mēģinājums pasvītrot abu cilvēciskumu. Proti, izmeklētāja redz
cilvēkā cilvēku (par to mani nav jāpārliecina, ticu uz vārda), savukārt, noziedzniekā
ir arī pozitīvais kodols, kas būtu varējis noteikt viņa likteni (arī ticu, bet kā
īpašu jaunatklājumu nesaskatu). Vēstījuma veids ir vairāk atstāstošs, nekā darbībā
balstīts. Līdz ar to izrādi uztvēru vairāk racionāli, nekā līdzpārdzīvojot. Aktieriem
laba dikcija (Sanita Paula, Mārcis Maņjakovs, Elza Rūta Jordāne). Prieks, ka
Nacionālais teātris tik dāsni atvēl savu skatuvi jaunajiem režisoriem (šajā
gadījumā – R.Dauburam), jo kādam no Latvijas teātriem ir jāuzņemas tā lolojošā
misija – audzināt un kopt, nevis pieprasīt tikai labāko un tikai gatavu, un
tikai uzreiz, slaidi nospļaujoties uz mākslinieku veidošanās ceļu.
26.09.25.
*
18. Linda
Rudene “PLĒSOŅAS”. DDT. Rež. Paula Pļavniece.
Uzvedums tiek pieteikts kā kustību izrāde par kvadroberu subkultūru. Tātad – cilvēkiem, kas pieņem dzīvnieku eksistences paveidus. Struktūra, uzbūve vedina domāt par videospēļu stilistiku. Iespējams, ka jaunajiem deju māksliniekiem (V.Garšantovs, R.Gailīte, E.Krūmiņš) tas ir bijis labs fantāzijas treniņš, aktierim R.Sprukulim – iemesls padelverēties. Monitoros parādās dažādi saukļi/citāti, kas vērsti pret vienu otru politikas nostādni. Paturu prātā, ka mākslas būtība ir nostāties opozīcijā… daudz kam (noteicošiem viedokļiem, pieņēmumiem, normām, pareizībai u.t.t.)… Uzvedumā šāda tiecība ir, taču konsekvences pamaz, – prevalē tomēr remdenība, nenoteiktība, neskaidrība…
25.09.25.
*
17. Dario
Fo, Franka Rame “ANARHISTA NEJAUŠĀ NĀVE”. DT. Rež. Matīss Kaža.
Ir atklāta
DT Jaunā zāle. Prieks. Tiešām. Te nu aizturētais aktieriskais potenciāls varēs
parādīties aizgūtnēm un aumaļām! Cerams.
Izrāde “Anarhists”
nemitīgi dreifē starp komēdiju, farsu, klaunādi, absurda lugu, pamfletu… Pie
tam lielākoties tā piesaista uzmanību un rada atsaucīgu publikas reakciju.
Prieks par aktieriem. Piemēram, par Tomu Veličko (Maniaks), kurš jau stabili ir
izcils tuvāka plāna uzvedumos. Viņa reakcijas, pārejas, izdoma pārliecina,
brīžiem – žilbina. Par Milēnu Miškēviču (Kārtībniece). Ja līdz šim biju
pamanījis viņu varoņlomās, tad tagad nopriecājos, ka – ē – iespējams, tieši
komiskais žanrs viņai ģeld kā uzliets. Par Lauri Subatnieku, kurš komikā spēja būt
gana organisks…
Otrajā
cēlienā radošā izdoma sāka buksēt vai varbūt – tā ir iespēlēšanās vaina. Laiks
rādīs.
21.09.25.
*
16. Rainis “INDULIS UN ĀRIJA”. NT. Rež. Indra Roga.
Brīnišķīga dekorācija (M.Vilkārsis) – tādas kā šūnakmens sienas, kapuplāksnes, kolonnas, brīžiem tas viss pārvēršas stilizētos koku stumbros, iekrāsojas ugunīgos lavas iežos, līdz pāri tam visam veļas bangojošs ūdens…
Prieks redzēt, ka aktieris Kārlis Reijers ir nobriedis lietaskoks (Indulis). Burvīgi, ka aktrise Laura Siliņa ir ne vien ļoti daiļa, bet nu jau arī droša māksliniece (Ārija). Emocionāli aizkustina Uģa (Matīss Kučinskis) jūtas pret Induli…
Laikam nozīmīgākie šīs lugas spēkavārdi joprojām ir tie pāris minūtes no K.Reijera mutes skanošie: “Mēs maza cilts, mēs būsim lieli tik, cik mūsu griba!”
Izrādē piedalās skatītāju ložās izvietotais Valsts Akadēmiskais koris “Latvija”, kas dzied Ērika Ešenvalda komponētu mūziku.
20.09.25.
*
15. Anka
Herbuta “ORĀKULS”. DT. Rež. Lukašs Tvarkovskis.
Spēcīgi! Lai gan programmiņā un PR
deklarētie mērķi, iespējams, vairāk ir bijuši aktualizēt dažādu augsti
attīstītu tehnoloģiju izgudrotāju dzīves faktus un darba sekas, man izrāde
šķiet vērtīga ar savu trauslo pieeju eksistences un gudrības formu savijumam.
Ieskatīties sīkās elementārdaļiņās, kas ne tikai veido mašīnas un ieročus, bet
arī cilvēku attiecības. Viss vienlaikus. Tāpēc man būtu pieticis ar divas
stundas garo pirmo cēlienu, kurš aizrauj (ne ar sižetu, bet smalki iztamborētajām
tēlu saskarsmes formām konkrētajos apstākļos).
Video izmantojumu izrādēs jau esam
piedzīvojuši iepriekš, bet “Orākulā” dažādie līmeņi eksistē tik daudzos veidos,
ka aizraujas elpa (izrāde – video; tiešraide – ieraksts; vienlaikus ritošas
paralēlas ainas, dažādi vēsturiski laiki; galu galā, dažādu zemju aktieri vienā
ansamblī…). Rosina, raisa iztēli, savij dažāda rakstura pieredzes.
Izrādi vairāk uztvēru ar jutekļiem, emocijām,
izjūtām un ķermeni nekā ar prātu. (Jo, sižetu tverot racionāli, daudz kas
paliek gaisā karājoties un nemērķtiecīgs.) Tāpēc otrais cēliens, neskatoties uz
paspilgtinājumu (iekrāsots attēls, dinamiska mūzika, izkāpināta okultisma
seansa aina) vairs nedod jaunu, izsekošanas vērtu emocionālo informāciju – uzvedums
pārvēršas lielā dārdēšanā, kas atgrūž un no kura instinktīvi gribas atslēgties.
Tomēr, visticamāk, šīs izrādes veidotāji
parādīsies nākamās “Spēlmaņu nakts” nominantu sarakstā. Un pelnīti. Man
visvairāk gribas izcelt video, dekorāciju, gaismas, mūziku, režiju un četrus
aktierus: I.Ķuzuli-Skrastiņu, M.Meieru, M.Viļčuku un K.K.Košinu.
Pat tādā situācijā, kurā eksistējam
(attīstīta, plaša, pārsātināta audiovizuālā vide), “Orākuls” ir vairāk nekā
iespaidīgs.
19.09.25.
14. Rasa Bugavičute – Pēce “AMERIKAS LATVIEŠI”. Liepājas teātris.
Man patīk
dramaturģe R. Bugavičute – Pēce. Bieži vien, redzot viņas lugu iestudējumus,
sildos pie viņas emocionalitātes, priecājos par viņas spēju satvert lietas aiz
būtības, tikt līdz serdei, līdz saknēm. Arī “Amerikas latvieši” no skatījuma uz
Amerikas latviešu nometni izaug līdz plašākam jautājumam – vai netuvojas tā
robeža, kad mēs visi pamazām kļūsim par “ārzemju latviešiem” – ja ne fiziski,
tad metaforiski. Aizkustinoša ir izrādes beigu daļa, kurā latvieši uzģērbj
tautas tērpus un ar saviem neizteiktajiem vēlējumiem dodas pie kopīgā
ugunskura, kas ir starp zāli un skatuvi. Šķiet, ka tajā brīdī pie šīs kopējās “uguns”
dodas arī katrs no skatītājiem. Visi aktieri darbojas meistarīgi, režijas
zīmējums – korekts (rež. Valters Sīlis).
13.09.25.
*
13. Jans Ūlufs Ēkholms “LUDVIGS UN TUTA”. Leļļu teātris; režisors un dramaturgs – Ģirts Šolis.
Mīlīga
izrāde par lapsas un vistiņas draudzību. Leļļu teātra aktieru meistarība
visvairāk izpaudās izkoptās balsīs un roku akrobātikā. Gan viens, gan otrs
apvienojumā radīja dzīvīgus tēlus. Stāsts ietvēra vairākas ģimeniskais ainas,
kas izvirzīja morālu dilemmu – vai lapsām noteikti ir jābūt viltīgām, jāmānās, “jātin
ap pirkstu” un “jāapved ap stūri”. Par centrālo notikumu izvērtās tas, kā vistiņa
glābj lapsas no cilvēku sarīkotajām medībām. Prieks, ka šī izrāde bija arī debija
jaunam Leļļu teātra aktierim, kas tikko beidzis LKA un kuru iepazinām
diplomdarbu izrādēs “Māceklis” un “Sapņotāji” – Kristam Jēkabsonam.
Aizkustinoši, ka zālē viņu atbalstīt bija ieradušies arī nesenie pedagogi.
12.09.25.
*
12. Gusts Ābele “KLUSUMS UN TROKSNIS”. Nacionālais teātris / LKA Režijas kursadarbs.
Par galveno varoni Svenu (atveido Jēkabs Pikšēns) kādā brīdī tiek teikts apmēram tā: tu neesi slikts cilvēks, tu vienkārši esi jauns. Par šo izrādi var teikt līdzīgi: tā nav slikta, tā vienkārši ir jaunības pilna. Jūtu šampanietis pludo līdz ar īsto “Sovetskoje” – burbulīši, putas, noreibums. Bet sausais atlikums, kā mēdz teikt, visiem iesaistītajiem ir neizmērojami svarīgā iespēja gūt pieredzi uz profesionāla teātra skatuves. Topošie aktieri jutās droši, atraisīti. Viņiem palīdzēja muzikāla grupa “Aģentūra”. Un, manuprāt, arī visvecākā teātra paaudze (šīs izrādes kontekstā) – J.Ļisova un K.Aniņš jutās kā zivis ūdenī. Priecēja arī iespēja konstatēt, ka ļoti jaunās paaudzes latviešu valoda ir tā pati, kurā runāju es (dažkārt citos kontekstos par to rodas šaubas).
11.09.25.
*
11. Mariuss fon Maienburgs “NACHTLAND”. Dailes teātris. Režisors – Toms Treinis. Cienījams darbs, kur galvenajā lomā ir… dramaturģija. Autors ļoti prasmīgi attīsta dialogus un savērpj intrigu. Arī pašas lugas izvēle šajā laikā ir DT cienīgs gājiens. Uzrušināt jautājumus par morālo relatīvismu – mūsdienās, kad daudzos jautājumos vairs nav vienas patiesības, bet ir daudzi līdzās liekami viedokļi, kuros var arī sāpīgi sapīties. Tā teikt, postpatiesības laikmeta spilgta zīme. Un nenomirušā fašisma manāmie taustekļi šobrīd pasaulē. Brīžiem gan dialogu stalažas sāk pārvērsties pārāk konstruktīvā deklaratīvismā, kur tēlu attīstība sāk pazust aiz ideju drāmas lielajiem triepieniem. Tomēr visi aktieri korekti iezīmē savus varoņus. Lielāku ticamību rada Katrīna Griga (Nikola). Nepateicīgāks uzdevums – būt didaktiskākai – ticis Milēnai Miškēvičai (Judīte). Bet kopumā – akurāts uzvedums.
06.09.25.
*
10. “LEDUS
GARŠA”. JRT. Autors un aktieris – Dāvids Pētersons, režisors – Vilis Daudziņš, gaismu
mākslinieks – Mareks Lužinskis.
Šodien pirmizrāde Mazajā zālē. Bija prieks
pasildīties JRT iekoptajā stilistikā – četros dokumentalitātē balstītos stāstos
par hokeju. Kāpēc izrāde ir iznākusi skarba, silta, aizkustinoša un uzrunājoša?
Pirmkārt, tāpēc, ka tā ir ne tik daudz izrāde par hokeju, cik – par cilvēku aizrautīgo
dabu. Ļoti ticami atklāti četri atšķirīgi tēli – hokejists, aprakstnieks, fans
un hokeja veterāns. Viņu visu sirdis un prāti ir hokeja loloti, un tā dzīves
odere atbruņo. Bauda vērot, kā aktieris D.Pētersons aug un attīstās. Acīmredzot
labs palīgs viņam ir bijis režisors V.Daudziņš, kurš arī pats ir daudz darījis dažādu
dokumentālu stāstu pārradīšanā skatuves valodā (īpaši spilgti atmiņā viņa
senais “Vectēvs”). Jauki pavadīts, daudzu emociju caurvīts vakars. Paldies!
02.09.25.
*
9. “SEŠI ŠERLOKI”, M.Čehova teātris. 6 detektīvstāsti pēc Artūra Konana Doila stāstu motīviem. Rež. Sergejs Golomazovs. Izrāde rit ņipri, ir piemeklēts uzmanību noturošs, spilgts, izkāpināts spēles veids. Visi 6 sižeti ir ieturēti vienotā stilistikā, bet ne visu stāstu būtība ir vienlīdz labi uztverama un izsekojama. Brīžiem šķiet, ka detektīvžanra attīstība audiovizuālajā mākslā (īpaši seriālos) ir tikusi tik tālu, ka izvēlētais izteiksmes veids – izstāstīt nozieguma būtību verbāli, ar sulīgiem spēles akcentiem, taču bez spriedzes un intrigas attīstības skatītāju prātos – vairs nav pietiekams teātrī. Te gan pēdējais vārds būs sakāms mērķauditorijai – jaunākajai paaudzei (“izrāde domāta visai ģimenei”) – ko tā uztvēra un kas tai patika. Nu, to, ka krievu aktieri sparīgi dūra cits citu ar nažiem, sita ar pudeli pa pauri (pudele saplīsa, kā pauris – nezinu), vicinājās ar krāsns kruķiem un šaudījās ar pistolēm, tajā skaitā tēmējot zālē – laikā, kad krievi iznīcina ukraiņus… piedodiet, man tā liekas vieglprātīga bezgaumība.
01.09.25.
*
8. “HA”. Tā sauc horeogrāfes un izpildītājas Janas Jacukas izrādi Ģertrūdas ielas teātrī. Māksliniece izaicina sevi atklāt to, kādas emocijas, situācijas un konteksts saistās ar vārdu HA. Viņas balss iespējas tiešām ir plašas, pārvaldītas un izzinātas. Visapkārt balta vide. Kādu brīdi pāri baltajai telpas grīdai aizsteidzās īsts, apņēmīgs zirneklis, kuram gan netika savs “HA”. Tas bija arī vienīgais asistents melnā tērptajai skatuves partnerei. Viss – ļoti lakoniski. Laikam katra skatītāja paša ziņā ir, kā justies un kā reaģēt uz šo “HA” gūzmu, burziņu, straumi. Daži HA mani aizķēra.
Mentors: Miguels Melgaress
Konsultants: Bruno Listopads
Dramaturģiskais atbalsts: Eva Susova un Toni Stefens
Teksta konsultants: Joahims Robrehts (izrāde skan angļu valodā)
Teksta redakcija sadarbībā ar: Nikolass Lange
Vokālie pasniedzēji: Moa Holgersone, Monica Jansena, Maria Magdalena Kozlovska
Grafikas dizainere: Estere Betija Grāvere
Fotogrāfs: Pēteris Vīksna. Iedvesmas avoti: Stina Forsa un Amparo Gonzaless. Līdzproducents: Ģertrūdes ielas teātris
28.08.25.
*
7. “Apciemot lībieti”. Brīvdabas muzejā. Izrāde bērniem. Radošā grupa: režisors: Jānis Znotiņš, dramaturģija: Rūta Dišlere, komponists: Jēkabs Nīmanis, mākslinieks: Adrians Toms Kulpe. Lomās: Annele – Sandija Dovgāne, Inne – Elīna Hanzena vai Santa Breikša, Jancis – Emīls Krūmiņš. Producents: “Istabas teātris”, līdzproducents: Latvijas Etnogrāfiskais brīvdabas muzejs.
Šī ir viena no tām, ko varētu dēvēt par izrādi-pastaigu.
Līdzīgi tām, kas redzētas VVTF, arī šeit iezīmējas līdzīgs musturs: skatītāji
tiek sadalīti trīs kopās. Sākumā skatītāji vienkopus, bet pēc tam mazajās grupās
piedzīvo dažādus stāstus, lai beigās atkal vienotos kopīgā noslēgumā.
Ievadā parādās Jancis, kas savācis mežā
dažādas pamestas lietas. Un kopā ar Anneli tie atklāj, cik dīvains sensenām
paaudzēm varētu šķist tas, kas mūsdienās ikvienam saprotams: plastmasas
maisiņi, pagarinātāji u.t.t.. Tālākā intriga
ir: kur Lībiešu sētā ir paslēpies lībietis. Uzzinām par dažām ar lībiešu (un ne
tikai) dzīvi saistītām reālijām. Arī atrisinājums ir gana jauks.
Kopumā aktieri darbojas aizrautīgi. Tā kā redzēju pirmizrādi, tad bija vēl zināma nedrošība. Taču virsuzdevums ir gan izglītojošs, gan mākslinieciski aizraujošs – vairāk uzzināt par mūsu senajiem lībiešiem.
23.08.25.
*
6. VVTF. Festivāla ietvaros braucam uz Strenčiem, kur skatāmies “izrādi uz teksta robežas” “TAGAD STRENČOS”.
Tās radošā komanda: Orbīta – Semjons Haņins, Artūrs Punte, Vladimirs Svetlovs, Sergejs Timofejevs; vokālais ansamblis “Kolibri”, koris “Kaķi”. Komponists – Jēkabs Nīmanis. Izrādē piedalās: Narators – Gerds Lapoška, kā arī kopienas pārstāvji, brīvprātīgie. Literārais redaktors – Arvis Viguls. Norises vieta – Katlumājas šķeldas krātuve.
Lūk, šī izrāde ir ļoti patīkams pārsteigums. Ieraugām dažādus personāžus, kas brīžiem ieklīst skatītāju redzeslokā, brīžiem pazūd, bet tie visi iemieso reālus Strenču iedzīvotājus šobrīd – fotogrāfu, divu bērnu tēvu, kas ķerrā ved peldēties bērnus, atpūtniekus, kuri tālumā kaut ko grilē, pastnieku, puisi, kas ved pastaigā suni… Debesīs parādās pat balons meteoroloģiskajiem mērījumiem. Tie visi neko nespēlē, bet vienkārši ir. Viņu nesamākslotā eksistence kādā brīdī ved līdz dziļam saviļņojumam – par esību, latviešiem, pasauli te un tagad. Beigās lielajam radio, kas “pārraida diktora tekstu”, katrs no dalībniekiem pievieno arī savu, mazu radio. Un šis simbols it kā saka: mēs visi kopā raidām Visumam un vēsturei par savu esību – un tas ir svarīgi. (Skatītājos arī klusējošs komponists Artūrs Maskats, Strenču iedzimtais.)
Dokumentālais teātris, kas atsauc atmiņā senus Latvijas kino žurnālus. Gerda Lapoškas balss rimti vēsta par to, ko redzam. Un kādā brīdī mirkļa svarīgums atgādina par diktoru dzirdētajām Borisa Podnieka miera un cerību pilnajām intonācijām. Stilistiski izturēta izrāde.
02.08.25.
*
5. VVTF. Izrāde “Iedomātā Valmiera: UTOPISKIE SKATI”, horeogrāfiska pastaiga pa pilsētu. Horeogrāfe – Stefānija Felbere (Vācija), horeogrāfes, kostīmu mākslinieces – Dita Andersone, Anna Marija Puķe, Poļina Filippova, izpildproducente – Anna Ulberte, piedalās kopienas pārstāvji.
Izrāde sākas parkā starp lielveikalu
“Valleta” un Kultūras namu. Vairākas meitenes draiskojas, skraida, dažnedažādi mijiedarbojas,
tērpušās atšķirīgu krāsu tērpos (sarkana, zaļa, zila, dzeltena). Tad mēs tiekam
sadalīti mazākās grupās, no kurām katra tiek ievesta kādā universālveikala stāvā.
Priekšnesums kļūst daudzveidīgāks: stāstījums, kas atgādina dzejas balto pantu;
meitenes dejo, te uzrazdamās, te pazuzdamas; kā arī varam vērot video savā
mobilajā telefonā, pie kura tiekam, skenējot QR kodu. Virzāmies starp
veikaliņiem.
Izrāde mūs pievērš savām izjūtām. Teksts
atgādina, ka veikala apmeklējums nav tikai mērķtiecīga preces iegāde, bet
vesela buķete ar domām, garām slīdošiem tēliem, dokumentāliem personāžiem, nejaušām
frāzēm, negaidītām vizuālām kompozīcijām, mobilā telefona informāciju… To
izjust un apzināties ir aizraujoši: cik bagātīga un bieži vien neapzināta veidojas
mūsu realitāte.
Tad mēs nonākam universālveikala garāžā, kur dejas turpinās, fonā redzot video ar cilvēkiem un pilsētas skatiem. Šī daļa ir horeogrāfiski striktāka, taču īsti jaunu jēgu iepriekš izbaudītajam nepiešķir, vēl jo vairāk tāpēc, ka ir pietiekami gara, tālab gribas gaidīt vēl kādu attīstību. Bet – izjūtu kokteilis tomēr kopumā ir bijis gana bagātīgs.
02.08.25.
4. 2.augustā 14:00 esam aiz Valmieras teātra netālu no gravas pie Rātes upītes. Sākas izrāde “KAS TUR KUSTAS?”. Parādās gana nopluinīta grāmata (starp citu, “Teātris un dzīve”) un sāk izpausties. Tā vēlas atgādināt par savu sākotni – dabu, no kuras ir nākusi. Uzklīst tēli, kas skatītājus nosacīti iedala 3 grupās – Koki, Akmeņi un Upe. Katra grupa dodas ceļojumā – vispirms atsevišķi, tad visas trīs kopā. (Es iegados starp “kokiem”.) Tiek izklāstīti noteikumi – turēties kopā, jautāt, ja kaut ko grib uzzināt… Ceļā uzrodas neparastas radības, kas cita ar citu mijiedarbojas – ķer, nobīstas, meklē, biedē… Brīžiem – ar gluži akrobātisku sparu.
Tā nu
mēs visi nokāpjam gravā, līdz varam vienoties ar vidi kā savējie, nonākot pie
izjūtas, ka visi esam daļa no dabas pirmatnējības, ko joprojām nesam sevī.
Tā izjūta tiešām rodas, un tas, iespējams,
ir izrādes lielākais ieguvums – vērot, piedzīvot, līdzdarboties, sadarboties. “Kas
tur kustas?” ir izrāde visai ģimenei, tātad – arī ģimeniska izziņas un
sadarbības aktivitāte. Ne velti kādā brīdī visi izveido “mīlestības tuneli”.
Izrādes režisore – Endīna Bērziņa,
dramaturģe – Elza Vildaus, horeogrāfe – Laura Gorodko, izrādes
māksliniece – Signija Joce, mākslinieces asistentes – Diāna Vašuta,
Katrīna Levāne, Dagmāra Baumgarde, Elza Šauriņa. Līdzautori un izpildītāji:
Inga Štelmahere, Madara Enkuzena, Aleksandrs Bricis, Edvards Kurmiņš,
Vladimirs Goršantovs. Izrāde tapusi sadarbībā ar Liepājas Leļļu teātri.
Par ko uzvedums liek aizdomāties – vai ieceres potenciāls nevarēja izvērsties dramaturģiski grodāks? Koks (A.Bricis) uzdod būtiskus jautājumus. Kāpēc no šī punkta mani redz, bet no tā ne? Kāpēc tas ir mazs un kaut kas cits ir liels? U.t.t. Dažbrīd kāds bērns kaut ko atbild, bet kopumā tie jautājumi iekarājas nekurienē, jo iešana turpinās. Šķita, ka šo pastaigu, “iešanu rotaļās” un “meža dīvainīšu” saspēli (kurā visi tiešām cenšas un dara, ko var) būtu vērts izvērst par vēl ko vairāk. Jo ir ieguldīts liels darbs.
02.08.25.
*
3. VVTF. “Koplietojamie stāsti”. Tajos jauki bija vērot Antas Aizupes un Jāņa Kroņa iejušanos žurnālistu Ilzes Strengas un Andreja Volmāra ādā. Garšīga parodija. Diemžēl izrādes turpinājums bija palicis potenciāli interesantas ieceres iedīglī.
01.08.25.
*
2. Valmieras vasaras teātra festivāls. “TE, BITE!” Valmieras pilsdrupās. Interaktīva izrāde aktīviem skatītājiem. Trīs aktieri – Gerda Embure, Rūta Pūce, Krišjānis Strods – tādos kā dravnieku tērpos (scenogrāfijas un kostīmu konsultante Pamela Butāne) ieved klātesošos bišu pasaulē. Idejas autore un horeogrāfe Agate Bankava liek ne tikai aktieriem būt gana lokaniem, bet arī skatītājiem ložņāt kā bitītēm dārziņā: “Kas dārzā, kas dārzā, bitīt rožu dārziņā. Caur zaru zariem, cauri lapu lapām”. Sākumā gan šķiet, ka tā ir tikai tāda “viesību aktivitāte”, bet tad parādās dramaturģisks kāpums (dramaturģijas konsultante Ance Muižniece) – auditorija pamazām uzzina šo un to par bitēm šajā pasaulē – skaitu, svaru, uzvedību… Un bērniem tā, manuprāt, ir brīnišķīga iespēja skaidri uzzināt un atraktīvi pabūt bišu pasaulē. Tas nav maz! Brīnišķīgā kārtā kāds mazais skatītājs pat izdarīja secinājumus no iepriekš dzirdētā par apputeksnēšanu, lai pie bišu produktiem minētu arī gurķi! Izpildproducente – Anna Ulberte. Sirsnīgi!
01.08.25.
*
- Izrāžu skatīšanās sākas. “OBLICUS”. Dejas izrāde “Hanzas peronā”.
Horeogrāfu un dejotāju tandēms “IevaKrish”. Autori to raksturo kā metafizisku mīlas duetu, kā pētījumu polifoniskās dejas pasaulē, arhitektonisku šķībdeju… Sākumā rodas iespaids, ka gan dejotāji Ieva un Krišs, gan Kārļa Tones mūzika sāk uzņemt tādus “Bolero” cienīgus, dramatiskus apgriezienus. Taču ātri vien šo deju daba drīzāk vedina uz tādu kā meditatīvu pašrefleksiju par attiecībām, nekā tiecas pēc dramaturģiska kāpinājuma. K.Tones mūzikā gan iezīmējas pārsteidzošāki zigzagi, bet pustumsā dejotāju darbs vairāk ir refrēns, nekā atšķirīgi “panti”. Vienīgi abu dejotāju atkailināšanās beigās vedina secināt par sasniegtu tuvību (Jūlijas Bondarenko krēslainās gaismas to atsedz gaumīgi.). Kopumā – neierasta skatīšanās pieredze.
02.07.25.
*
Sēdēju 1. rindā “Friedrichstadt-Palast”.
Bija atlikušas 3 minūtes līdz grandiozā šova “Falling in Love” sākumam, un, kā
pienākas, es tajā brīdī slēdzu ārā mobilo telefonu.
Bet… atskanēja zvans, un Ojāra Rubeņa balss
jautāja, vai es būtu gatavs nākamajā sezonā noskatīties visas profesionālo
teātru pirmizrādes, ja mani ievēlētu “Spēlmaņu nakts” žūrijā. Intuitīvi
atbildēju “jā”… jo zvanītājs bija manis cienīts žurnālistikas un teātra
korifejs O.Rubenis. Protams, ir patīkami, ja kāds atceras mani kā savulaik
Dailes teātra literārās daļas vadītāju 20 gadu garumā un novērtē manas
zināšanas un pieredzi repertuāra veidošanā un uzskata, ka varu būt noderīgs
teātra vērtēšanas jomā. Tālab – ar prieku skatīšos nākamās sezonas izrādes. Šī
būs otrā “Spēlmaņu nakts” žūrija, kurā piedalīšos. Iepriekšējo reizi atceros ar
aizkustinājumu par iespēju baudīt teātra kopainu veselas sezonas garumā – bija
daudz atklājumu.
18. jūnijā notika 1. sapulce. Un ceļā uz to satiku vienu no talantīgākajām personībām teātra atspoguļošanas jomā Undīni Adamaiti. Un viņa mani nobildēja.
18.06.25.